Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Lugn i stormen!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-27

Så får du pengar tillbaka vid inställda tåg

Tusentals tågresenärer blev strandsatta när stormen drog in över Sverige i helgen.

Trots inställda tåg vägrar SJ ge de drabbade pengar tillbaka.

Men det finns ett sätt att få ersättning – om du betalade tågbiljetten med kort.

Den kraftiga stormen gjorde att sju–åtta tåg i södra och västra Sverige fick ställas in. I vanliga fall har resenärer rätt att få pengarna tillbaka vid större förseningar genom SJ:s restidsgaranti. Men genom att hänvisa till force majeure, det vill säga att skadorna inte kan förutsägas och ligger utanför deras område, slipper SJ betala.

Men du som har betalat biljetten med kort kan få tillbaka pengar ändå – genom att utnyttja reseförsäkringen man ofta får på köpet vid kortköp.

Minst 500 kr tillbaka

För vanliga bankkort som Visa eller Mastercard är det respektive bank som sätter upp villkoren för reseförsäkringen.

Vanligtvis har du rätt till ersättning om resan blivit försenad mer än fyra timmar. I dessa fall betalar exempelvis Nordea och SEB ut en schablonersättning på 500 kronor. Blir förseningen mer än sex timmar får den drabbade 700 kronor hos SEB, och 1000 kronor hos Nordea.

– Dessa pengar ersätter inte biljetten utan ska täcka utökade kostnader, säger Liselotte Nyqvist på Nordea.

– Ersättning för biljetten ska man kräva hos SJ.

Hårda regler

Hos Swedbank är det möjligt att få ersättning för en biljett men reglerna för det är hårda.

– Kravet är att man förköpt en biljett med specifik avgång minst 24 timmar innan och inte fått veta att avgången blivit inställd, säger Anna Sundblad, informationsansvarig på Swedbank.

De som har kort från renodlade kortföretag som Eurocard och Diner’s kan ha rätt till ännu högre ersättningsnivåer. Ett guldkort från American Express kan till exempel ge 1 500 kronor och dessutom kostnaderna för till exempel hyrbil ersatta.