Ryanair: Bälten är meningslösa

Uppdaterad 2012-12-11 | Publicerad 2012-12-10

Får mothugg av meteorolog

Ryanair menar att det inte finns hård turbulens i Europa och att "hårda landningar" inte längre förekommer.

Samtidigt kommer rapporter om att ett plan från bolaget var nära att krascha i september i år.

– Det kan visst förekomma hård turbulens i Europa, säger Ibrahim Al-Mausawe, meteorolog vid SMHI.

Michael O'Leary, Ryanairs VD.

Aftonbladet har tidigare skrivit om hur Ryanair rasar mot de gällande flygsäkerhetsreglerna.

Det är bälteskravet man upprörs över. Michael O'Leary, Ryanairs VD, menar att säkerhetsbälten är helt meningslösa.

– Vi har inte stora områden av turbulens i Europa och vi har inga hårda landningar längre, säger han enligt The Telegraph.

Vill införa ståplatser

Bakom uttalandena finns en önskan om att kunna införa ståplatser på företagets flygningar, något som Michael O'Leary menar skulle sänka biljettpriserna kraftigt.

– Säkerhetsbältena är inte till för att fungera som säkerhetsbältena i bilar. De är först och främst till för att man inte ska ramla ur sitt säte och skada sig vid turbulens och start och landning, kommenterade Eva-Mari Löfqvist, stf presschef på Transportstyrelsen, angående O'Learys uttalanden.

Riskfritt, eller inte?

Till The Telegraph säger Michael O'Leary att företaget gör 1 500 landningar per dag och att planen inte "kommer insladdande".

– Det är ett rutinmässigt och säkert sätt att resa, säger han till tidningen.

Men helt riskfritt är det inte att flyga med Ryanair.

Den 23 september var ett plan från flygbolaget på väg att krascha när det skulle landa på Memmingens flygplats i Tyskland, skriver Daily Mail.

Piloterna ska ha försökt ta igen tid och programmerat autopiloten på ett felaktigt sätt, vilket gjorde att planet gick ned för snabbt.

Till tyska Spiegel har de sagt att misstaget berodde på tidspress.

Ombord fanns 141 passagerare.

Förra året blev ett flygplan tvunget att buklanda på Frédéric Chopin-flygplatsen i Warszawa, efter att landningsställen inte kunde fällas ner.

Den gången klarade sig alla ombord utan skador. Planet tillhörde LOT Polish Airlines.

Svår turbulens finns

SMHI är leverantör av väderprognoser till Luftfartsverket. Hos dem menar man att det inte går att utesluta svår turbulens i Europa.

– Då och då får vi olika områden med mellan lätt och måttlig turbulens i Europa. Men ibland också kraftig, säger Ibrahim Al-Mausawe.

Turbulens uppstår då luftströmmar med olika riktning möts, eller när luftskikt med olika temperatur mixas.

Kraftig störningar kan också uppstå över berg, då dessa deformerar vindrörelserna.

– Det är vanligare med kraftig turbulens på tropiska breddgrader och kring ekvatorn, men att det inte skulle finnas i Europa alls, det är fel, säger Ibrahim Al-Mausawe.

Aftonbladet har sökt Ryanair ledning för en kommentar, men har bara fått kontakt via den svenska kontaktpersonen Michael Jäderholm.

"Ryanair uppmarnar alla sina passagerare att använda bältena och vi har inga planer på att göra på något annat sätt", meddelar företagets kommunikationschef Stephen McNamara, via Michael Jäderholm.

"Bälten är bra"

Gunnar Ljungberg är enhetschef för luftvärdighetsenheten på Transportstyrelsen. Han berättar att flygbältena finns på plats för att skydda passagerarna från krafter som kan uppstå, utan att det behöver handla om turbulens eller en krasch.

– Vi kan inte skydda människor vid en riktig krasch, det går inte. Men vid start och landning kan mindre incidenter inträffa där bältena spelar roll, till exempel om man behöver nödlanda, säger Gunnar Ljungberg.

Flygbälten ska enligt nuvarande regler skydda passagerarna från upp till nio gånger kroppsvikten i framåtrörelse och tre gånger kroppsvikten sidledes och uppåt.

– Bältena är bra att ha, på samma sätt som de är bra i bilar och på bussar. De skyddar människorna, säger Gunnar Ljungberg.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln