Ny tjänst hjälper dig få ersättning av flygbolaget
Publicerad 2018-01-24
Svenskarnas missnöje med försenade och inställda flyg ökar.
Nu ska det bli enklare att begära kompensation när flyget krånglar.
Konsument Europa inför en ny tjänst – Flygkalkylatorn.
Flygkalkylatorn heter den nya tjänst som Konsument Europa inför. Tillsammans med 30 systerkontor i Europa är tanken att underlätta för flygpassagerare att få den kompensation de har rätt till vid försenat eller inställt flyg.
Utan avdrag
– Flygkalkylatorn ska underlätta för drabbade flygpassagerare att framföra sina krav till flygbolagen. De kommer, på ett enkelt och snabbt sätt, kunna begära kompensation från flygbolaget och få behålla hela det utbetalade beloppet utan några avdrag, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.
Flygpassagerare som drabbas av försenat, inställt eller överbokat flyg har enligt EU-regler rätt till kompensation på upp till 600 euro från flygbolaget. Kompensationen beror bland annat på hur stor förseningen blir och flygsträckans längd.
Kalkylera med ersättning
Men reglerna är ofta komplicerade och många passagerare vet varken vad de kan kräva av flygbolaget eller vart de ska vända sig.
Flygkalkylatorn hjälper drabbade passagerare att reda ut sina rättigheter och hur mycket de har rätt att begära av flygbolaget. Flygkalkylatorn ska också förenkla kontakten med flygbolaget.
Svarar inte flygbolaget inom sex veckor eller du inte är nöjd kan Konsument Europa hjälpa till att förhandla via systerkontor i 30 länder i Europa.
Ökat missnöje
Svenskarnas klagomål på flyget ökade under 2017 för tredje året i rad, visar Konsument Europas statistik. 2015 var 16,3 procent av klagomålen som kom in riktade mot flyget. Under 2017 låg andelen på nästan det dubbla, 30,4 procent.