Känd skylt försvinner från Piccadilly Circus
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-17
Ägarna kräver en mer modern belysning
En epok går i graven när en av de mest klassiska skyltarna på Piccadilly Circus ska försvinna.
Orsaken är att skylten är för gammalmodig.
Neonskyltarna vid Piccadilly Circus i London är en av stadens mest kända platser för turister. Nu håller reklamplatsen som kallas för Londons Times Square på att förändras.
En av de älsta och mest klassiska reklamskyltarna ska tas bort.
Det är Sanyo, som lyst i rött och vitt ända sedan 1978, som drabbas av ägarnas krav på modernisering.
De genomförde visseligen en mindre förändring1987 då skylten förändrades med neonbelysning men sedan dess har skylten sett ut på samma vis.
Krav på modern belysning
Ägarna till reklamplatserna på Piccadilly Circus har krävt att ytan där Sanyos neonskylt sitter ska bytas ut, rapporterar Daily Telegraph.
– Ägaren vill att reklamplatsen ska bytas ut mot LED-belysning inför de olympiska spelen. Vi har inte känt något behov av att ändra av ekonomiska skäl, säger en talesperson på Sanyo till Telegraph.
En rad andra reklamskyltar har redan bytt ut sina reklamskyltar så att de nu visar rörliga bilder men inte Sanyo.
När en ny aktör bekräftats av ägaren kommer skylten att bytas ut.
– Den nya aktören kan se fram emot en exponering för cirka 56 miljoner människor som besöker platsen varje år. Plus att den kommer synas på vykort och hemma i folks fotoalbum, det enligt Tim Allibone på Land Securities, den kommersiella grupp som äger platsen.
Redan 1908 fanns den första elektroniska skylten på Piccadilly Circus då vattenföretaget Perrier började göra reklam där.