Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Portad från färjan

Publicerad 2012-05-22

Födelsedagsfesten inställd då ryssar lade beslag på färjan

Kari Marttinen fick inte åka med Princess Anastasia.

Kari Marttinen skulle åka på födelsedagskryssning med en kompis.

Allt var bokat och betalt – men dagar före avresan blev han uppringd av en kvinna på Nordic Ferry Center.

– Hon sa att det inte skulle bli någon kryssning. Ryssar har chartrat hela båten och vill ha den för sig själva. Jag trodde inte mina öron, säger Kari.

Kari Marttinen.

Redan den 19 mars köpte han en fyra dagars kryssning Stockholm-Tallinn-St Petersburg-Helsingfors-Stockholm till sig och en kompis, med avresa 18 maj.

Bokningsbekräftelsen kom från St Peter Line och allt verkade klappat och klart.

Ända till det där telefonsamtalet och beskedet att födelsedagskryssningen med M/S Anastasia inte skulle bli av.

Svaret – Ryssar kan

– Jag frågade gång på gång: Varför? Hur kan ryssar bara gå in och chartra hela båten? ”Ryssar kan”, fick jag till svar.

– De erbjöd mig pengarna tillbaka eller en liknande kryssning i oktober eller november. Men det ville jag inte, då är det ju sämre väder.

Kari Marttinen jobbar som projektledare i logistik och har ofta rest i tjänsten till Ryssland.

– Något sådant här hade jag aldrig väntat mig. Jag kommer aldrig att sätta min fot på något av deras fartyg.

– Och jag undrar hur många fler än mig som blev drabbade?

När Aftonbladet kontaktar Nordic Ferry Center för en kommentar blir vi hänvisade att ställa skriftliga frågor till rederiet, St Peter Line.

Hundratal drabbades

Efter några timmar kommer skriftliga svar från rederiets pr-representant i Sverige, Martin Ahlberg.

Hur många förutom han som kontaktade oss fick sin resa inställd?

– Har inte en exakt siffra men vi talar om ett hundratal bokningar.

Har något liknande hänt tidigare?

– Detta har inte hänt tidigare men är tyvärr inte helt ovanligt i branschen.

Är det rimligt med endast pengarna tillbaka - många hade säkert planerat in semesterdagar från sina jobb för denna kryssning?

– Vi erbjuder förutom pengarna tillbaka alternativt även en möjlighet att till samma specialpris resa under hösten. Vi tittar även i enskilda fall på andra eventuella kostnader som är förknippade med den avbokade resan.

Är ni inte oroliga för att detta ger väldigt dålig pr för rederiet?

– Vi inser att detta naturligtvis inte är bra och har agerat så fort vi kunnat och ser till att detta inte upprepas.

Följ ämnen i artikeln