Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Leopold

Resan mot solen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-08

Solceller ska ta nya flygplanet runt jorden.

Drömmer du om att resa jorden runt och jaga sol så mycket du orkar?

Då kanske du får se en skymt av de som ligger snäppet före.

Ett schweiziskt team tänker flyga jorden runt med hjälp av enbart solen.

Det hela handlar om den schweiziske äventyraren Bertrand Piccard, som för sex år sedan drog igång projektet ”Solar Impulse”.

2012 ska hans futuristiska flygplan flyga jorden runt om allt går enligt ritningarna.

Planet, som bara väger som en medeltung personbil och med lika lite kraft som en medelstor motorbåt, har samma vingbredd som en Boeing-747.

Gigantiska solceller

Det är bara det att vingarna är gigantiska solceller som driver planet framåt.

I fjol genomfördes den första testflygningen. Då kom det bara 350 meter framåt och bara en meter över startbanan som bäst.

Men den här veckan lyckades den tyske testpiloten Markus Scherdel få upp ”Solar Impulse” på 1 200 meters höjd under en och en halv timme.

Och, det viktigaste av allt, start och landning fungerade perfekt.

Först runt jorden i luftballong

Bertrand Piccard blev 1999 den förste att flyga jorden runt i en luftballong.

Det var då idén föddes. I dag säger han med inte så liten stolthet:

– Det har aldrig funnits en flygplan av den sorten, aldrig ett flygplan så stort, så lätt och som använder så lite energi.

Den lyckade testflygningen skedde på ett schweiziskt militärflygfält och planet var i luften efter bara en kort acceleration i 45 km/tim, obetydligt snabbare än en moped.

Lyckad landning

Landningen skedde i ännu lägre hastighet till stora applåder från de bybor som följde skådespelet på plats.

Men det plan ni ser på bilderna är bara ett testplan. Ett helt nytt plan ska byggas för jorden runt-flygningen om två år.

– Målet är att flyga dag och natt utan bränsle, att bevisa vikten av förnyelsebar energi, att visa på hur vi kan uppnå omöjliga saker, säger Bertrand Piccard.

Testpiloten Markus Scherdel var mycket nöjd med testflygningen.

– Allt fungerade precis som det skulle.

12 000 solceller

På vingarna sitter 12 000 solceller, återladdningsbara lithium-batterier och fyra elektriska motorer.

På grund av det, och det minimala utrymmet i cockpit, kommer det att krävas en räcka mellanlandningar för jorden runt-flygningen.

Det är lätt att förstå med tanke på att motorerna endast producerar 45 hästkrafter och att medelhastigheten är 70 km/tim.

Ändå är målsättningen, när det nya planet byggts, att klara jorden runt i fem etapper.

Vädret viktigt

Allt bygger förstås på att vädret är perfekt med mycket sol och inga hotande stormar i luftrummet. Meteorologer blir därför lika viktiga medspelare som de båda piloterna.

Andre Borschberg var andrepilot under den lyckade testflygningen som avslutades med stort champagnekalas när ”Solar Impulse” väl landat.

– Planet har landat, men vi har inte landat än, sa Borschberg innan Bertrand Piccard tillade:

– Jorden runt verkar omöjligt tills vi fixat det. Men i dag har vi klarat en otrolig milstolpe.

BILDSPECIAL: