Ryanair har problem med sin webbsajt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-02

Telefonbokning kostar 4 kr/minut

Problem med att komma in på internetsajten.

Omöjligt att boka eller att få en prisuppgift.

Under den senaste veckan har det varit krångligt att köpa flygbiljetter hos Ryanair.

Det har inte gått att boka biljetter på Ryanairs hemsida.

- Tyvärr har vi drabbats av dataproblem i samband med uppgraderingen av bokningssystemet som vi använder, säger Lotta Lindquist, Nordenchef på Ryanair.

- Systemleverantören har tyvärr gjort ett fel som drabbat oss och våra kunder.

Stopp vid sista steget

På företagets svenska nätsajt har flera kunder kunnat boka sina biljetter - men i sista momentet av betalningsproceduren har det tagit stopp.

- I och med att kunden varken fått bokningsnummer eller bokningsbekräftelse behöver ingen vara orolig för att biljettkostnaden debiterats för en biljett de inte fått, säger Lotta Lindquist.

Boka på telefon i stället

Svenska resenärer har varit hänvisade till telefonbokningen som kostar fyra kronor per minut.

- Den merkostnaden har drabbat våra kunder, tyvärr. Men vi har uppmanat folk att gå in via den engelska sajten. Den har fungerat bättre. Just nu fungerar alla våra system bättre, men biljettpriserna på den svenska sajten visas i brittiska pund. Vår dataleverantör jobbar intensivt med att undanröja alla problem så snabbt som möjligt, säger Lotta Lindquist.

Lågprisbolagets bokningssystem kan för närvarande inte heller hantera betalningar på över 1000 kronor.

Sture Olsson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln