Resenärer om strejken: Försöker vara hoppfull
Uppdaterad 2019-04-30 | Publicerad 2019-04-26
Flera resenärer valde trots strejken att åka ut till Arlanda under fredagsmorgonen.
På plats mötte de långa köer – och frukostbord.
– Jag tror fortfarande att det kommer lösa sig, säger resenären Jackie Muzaqi.
Under fredagsmorgonen kom beskedet att både svenska, norska och danska SAS-piloter går ut i strejk.
Trots att SAS tidigare gått ut och meddelat att fredagens och helgens resenärer tillåts att boka om sin flight hade många valt att åka ut till Arlanda i hopp om att kanske komma med ett annat plan.
– Jag skulle ha åkt till New York nu vid sjutiden för att delta i en internationell utbildning, säger resenären Jackie Muzaqi.
”Försöker vara hoppfull”
Hon berättar att hon känt till att en strejk var på gång men att hon hoppats att det skulle lösa sig.
– Jag tror fortfarande att det kommer lösa sig. Jag försöker vara hoppfull.
Även Lukas Jönsson bestämde sig för att bege sig till flygplatsen på fredagsmorgonen.
– Det var en chansning att åka hit. Vi visste inte om flyget skulle gå eller om vi skulle kunna boka om det, säger han.
På flygplatsen ringlade sig kön till SAS informationsdiskar långa.
För att hålla resenärerna på gott humör hade även frukostbord dukats upp i avgångshallen.
SAS kommunikationsansvarig Karin Nyman uppmanar resenärerna att stanna hemma.
– Vi rekommenderar alla att försäkra sig om att flyget går innan man åker hit. Det är bättre att man är hemma och försöker lösa det därifrån än att amn åker hit, säger hon till Aftonbladet.
170 000 resenärer påverkas
Omkring 70 procent av SAS flygningar påverkas av strejken. Runt 72 000 resenärer berörs av strejken under fredagen medan ytterligare 100 000 passagerare väntas påverkas under helgen.
Redan under torsdagskvällen meddelade bolaget att 205 flygningar ställs in under fredagen – men på fredagsmorgonen hade den siffran ökat till 673 avgångar totalt under fredagen.
SAS har tidigare meddelat att man försöker boka om de drabbade resenärerna till andra flighter.
”Det är djupt olyckligt att den här pilotkonflikten nu drabbar våra kunder. SAS är beredda att fortsätta förhandla, men kraven skulle få mycket allvarliga konsekvenser för företaget om de uppfylldes”, skriver Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS i ett mejl till TT.