De slutar sälja biljetter till kända djurparken
Bokningsjätten tar avstånd efter kritik
Uppdaterad 2019-10-15 | Publicerad 2019-10-14
Företag efter företag slutar sälja biljetter till djurparker och cirkusar som behandlar djur illa. Senast är bokningsjätten Booking.com som valt att sluta sälja biljetter till attraktioner som Seaworld i USA.
Tripadvisor, British airways, och nu Booking.com. Företagen som tar ställning för djurs välbefinnande blir allt fler. Booking.com har nu valt att slutat sälja biljetter till djurparker och cirkusar, skriver Vagabond. Bland de berörda djurparkerna finns amerikanska Seaworld som driver tre marina temaparker. Det finns ingen information om hur beslutet påverkar svenska djurparker, men Booking.com har inte något samarbete med exempelvis Kolmården djurpark.
Även Thomas Cook Group avslutade sitt samarbete med Seaworld och Loro Parque redan 2018. Ving som då ingick i Thomas Cook Group som nu är i konkurs sålde inte biljetter till Seaworld men däremot till Loro Parque, och dit säljer de fortfarande inte biljetter.
– Vi har tidigare sålt biljetter till några parker som har delfiner men dessa har vi tagit bort sedan tidigare och avser inte ta tillbaka. Tiderna har förändrats och vi ser att våra kunder är mer intresserade av andra typer av utflykter, till exempel att besöka lokala marknaden eller gå en matlagningskurs och så vidare. Vårt fokus är att erbjuda mer av den sortens upplevelser framöver, säger Charlotte Hallencreutz, pressinformatör på Ving Sverige.
Kritik för behandling av djuren
Att ha marina djur i fångeskap har länge kritiserats, men kritiken eskalerade när dokumentären ”Blackfish” kom ut 2013. Filmen handlar om späckhuggaren Tilikum som levde på Seaworld, och berör konsekvenserna av att hålla dessa sorts djur i fångeskap.
– Booking.com hjälper till med att utplåna kränkande djurattraktioner och stärka den humana turismen, säger PETA: s verkställande direktör Tracy Reiman, som uppmanat Booking.com att ta ställning mot djurparkerna.