Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Nätet och vänner – bästa hjälpen inför resan

Publicerad 2012-06-08

Så gör vi innan vi bokar

Jämför resor på nätet Recensions– och jämförelsesajter för resor på nätet blir allt viktigare for konsumenterna.

Över 60 procent handlar resan på nätet.

Vi blir dessutom allt mer intresserade av att jämföra olika alternativ och läsa recensioner på nätet.

– Det här innebär att några konsumenters upplevelser kan få stort genomslag, säger Patrick Kämpe, chef på e–handelsgruppen Jajja som just publicerat en stor undersökning i ämnet.

Vi handlar allt mer på nätet.

Det som förr gjorde många nervösa är idag vardagsmat.

År 2002 bokade 20 procent sin resa över nätet, år 2010 var det 60 procent. 2011 62 procent, enligt siffror från resetidningen Vagabond.

Google populärast

Det blir också allt vanligare att vi kollar upp resmål och hotell på nätet innan vi bokar.

Redan för ett par år sedan gick resejämförelsesajterna på nätet om charterbolagens egna hemsidor i populäritet bland dem som letade resor. Det visade en undersökning från Turismens Utredningsinstitut som genomfördes 2008 till 2009.

– Den ekonomiska krisen har gjort att resenärerna tagit sig tid att leta upp de bästa priserna - och hittat dem hos jämförelsesajterna, sa Michael Blaxland, vd på Reseguiden.se, till tidningen Privata affärer då.

En färsk undersökning, alldeles nyligen publicerad av Jajja, visar att så många som 88 procent söker information om resan via sökmotorer på nätet.

70 procent går in på sajter med recensioner av hotell, gjorda av tidigare besökare.

Yngre använder nätet mer

Sju av tio resenärer läser recensioner från andra resenärer på internet innan de bokar sin resa. Hos de som är under 30 år är siffran ännu högre.

Bland resenärer över 60 år är det vanligare att man rådfrågar vänner, använder researrangörernas egna kanaler eller söker information genom papperstidningar.

– Recensioner och omdömen från andra resenärer som samlas på sajter blir allt viktigare när vi bestämmer var vi ska resa och hur vi ska bo. Det här innebär att några konsumenters upplevelser kan få stort genomslag, säger Patrick Kämpe.