Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Så skyddar du dig mot Flyme-effekten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-07

Kreditkunder har störst chans få pengar tillbaka

Cirka 60 000 resenärer drabbas av Flymes konkurs i förra veckan.

Tusentals har redan krävt pengar tillbaka – med små chanser.

Men många resor kan räddas om en ny ägare tar över verksamheten.

Bara veckor innan konkursen meddelade Flyme att de skulle öppna tio nya lågprislinjer under våren, vilket lockade många att köpa biljetter – som nu är värdelösa.

Konsumentverket råder alla att i första hand vända sig till konkursförvaltaren och sitt försäkringsbolag.

– Vi är fullständigt neddrösade med krav på kompensation, säger konkursförvaltaren Rickard Ström, som i nuläget bedömer möjligheterna att få pengar tillbaka som små för de flesta.

Däremot finns det, enligt Rickard Ström, intressenter som kan tänka sig ta över Flymes verksamhet. Biljetter som gäller datum längre fram i tiden skulle då kunna bli giltiga hos den nya ägaren.

– Det är ingen omöjlighet, det kan vara en sådan lösning vi eftersträvar.

God chans med kredit

Oavsett hur framtiden ser ut har de privatpersoner som köpt biljetten med kreditkort goda chanser att få pengarna tillbaka, enligt Fredrik Tengström, advokat på Vingen advokatbyrå.

– Absolut. När Goodjet gick i konkurs var situationen likartad, och många fick kompensation. Vanliga betalkort ger däremot inga pengar tillbaka, säger han.

Konsumenternas bank och finansbyrå råder alla som köpt biljett med kredit eller betalkort att vända sig till sin bank med en reklamation.

Värt kolla försäkring

Det finns också en annan grupp resenärer som kan klara sig med pengarna i behåll: de som köpt biljetten hos en resebyrå med försäkring mot flygbolagskonkurs.

Hos vissa byråer är försäkringen valfri, andra inkluderar den i resans pris. Kontrollera vad som gäller hos just din resebyrå – kanske har du en försäkring du inte ens visste om.

Tre tips som ger dig bra reseskydd

Nina Hampusson

ANNONS