– Flygbolag utsätter allergiker för livsfara

Publicerad 2012-10-09

Läkare i England till attack

Flygbolag riskerar livet på passagerare som lider av nötallergier.
Den varningen kommer nu via en engelsk studie.
– Flygbolag måste ta denna risk på allvar, säger doktor Jane Lucas.

Hon är allergispecialist och verksam vid Southampton General Hospital i England.
Doktor Lucas betonar att flygbolagen lägger helt olika vikt vid hur de bemöter passagerare med allergiproblem.
I studien fick män och kvinnor med särskilt svåra problem bland annat beskriva hur de bemöttes av kabinpersonal ombord.

”Stackars dig”, sa flygvärdinnan

En passagerare som beskrev sina problem och bad om att inga andra i närheten skulle serveras jordnötter fick bara en tröstande strykning över armen av en flygvärdinna och följande kommentar:
– Stackars dig!
En annan som också påpekat sin svåra nötallergi serverades en sallad med - valnötter!
– Studien demonstrerar att trots att dessa allergiska individer gör allt för att skydda sig, så riskerar flygbolagen deras liv eftersom de inte tar riskerna på allvar, säger Jane Lucas.
– Det är skrämmande att se hur flygbolagen skiljer sig åt när det gäller detta, och även inom ett och samma flygbolags olika flygrutter.

Nötfria zoner i kabinen

Ett exempel är Air Canada som för några år sedan beslöt införa nötfria buffertzoner ombord efter några svåra incidenter. Jordnötter bannlystes helt på alla flygningar, men inte cashewnötter och mandlar.
Men för att skapa en sådan buffertzon måste passageraren i fråga höra av sig minst 48 timmar före avgång och helst också kunna presentera ett läkarintyg.
Ett annat problem är att flygplan utgör ett slutet luftrum och personer med mycket svår nötallergi (eller parfymallergi) kan då drabbas av ”luftburen allergi”.

Parfymer också ett problem

SAS och Ryanair är två andra bolag som inte heller längre serverar jordnötter ombord. SAS har också ett förbud mot att öppna köpta parfymer ombord.
Swedavia, en statlig koncern som äger och driver elva flygplatser i Sverige, har noggranna regler för allergiker eftersom vissa flygbolag fortfarande serverar jordnötter.
Resenärer ombeds informera om sina allergiproblem redan vid bokning och sedan även vid incheckning. Helst ska passageraren ha ett brev, både på svenska och engelska, om sina problem och vilka konsekvenserna kan bli.
Passageraren lämnar sedan brevet till någon ur kabinpersonalen och ber att kaptenen ska få läsa det, allt för att slippa utsättas för en allergichock ombord.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln