Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Verner, Valter

Resegarantin blev värdelös

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-14

Fick avbryta semestern när arrangören gick i konkurs

Go International sålde resor till Senegal innan de gick i konkurs för en vecka sedan.

Go International hade ställt 400 000 kronor i resegaranti för att trygga resenärerna.

Men när företaget gick i konkurs förra veckan blev många ändå av med sina pengar.

– Det är alltid en risk att boka och betala en resa långt i förväg, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Familjen Bergström fick bara en vecka i Senegal.

Reseföretag som säljer paketresor måste betala in en resegaranti till Kammarkollegiet som ska täcka kostnader vid till exempel en konkurs.

Bokar duen paketresa är du alltså skyddad av resegarantin. Men ibland hjälper inte ens detta.

Täckte bara hemresan

Lena Bergström, 44, och hennes familj fick avbryta sin resa till Senegal efter halva tiden när arrangören Go International gick i konkurs. Resegarantin täckte bara transporten hem.

–?Det var vårt livs resa. Jag är besviken. Men jag tänker på de som inte kom iväg. Det hade varit fruktansvärt om min familj förlorat 51?000 kronor. Nu fick vi i alla fall en vecka, säger hon.

Resegarantin borde ha skyddat Lena Bergström och de andra resenärerna från detta. Men Go International hade ställt en alldeles för låg garanti i förhållande till sin omsättning, bara 400 000 kronor. De pengarna gick huvudsakligen åt till att få hem strandsatta resenärer.

– Under perioden 15 december till 31 januari begärde vi in ytterligare 450 000 kronor – men det fick vi aldrig. Och detta syntes på vår hemsida, säger Elin Thorp, handläggare på Kammarkollegiet, som hanterar resegarantier.

Begärde en miljon

Den 16 februari beslutade Kammarkollegiet att Go International skulle betala en miljon i resegaranti. Då lade vd:n Ulf Berg ned verksamheten.

Under tiden med för låg garanti fick Kammarkollegiet många samtal från resenärer.

– Vi talade om att vi haft svårt att komma i kontakt med företaget, att de lämnat felaktiga uppgifter och inte följt myndighetsbeslut, säger Elin Thorp.

Kan man verkligen lita på att resegarantin fungerar?

– Det ska man kunna göra. Förutsatt att företagen lämnar korrekta uppgifter, vilket de är skyldiga att göra enligt lagen, säger Elin Thorp.

Om företagen inte följer lagen kan Kammarkollegiet ge böter och i slutändan anmäla till åklagare, men de kan inte förbjuda verksamheten.

– Vi anmälde Go International till åklagare, men samma dag gick företaget i konkurs.

”Håll dg informerad”

I sådana här fall är det svårt att skydda sig som konsument.

– Man måste hålla sig så informerad det bara går och kontrollera noga att de ställt den resegaranti som de ska. Men det är alltid en risk att boka och betala resor långt i förväg, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Några större chanser att få pengar ur konkursboet finns inte.

– De har uppenbarligen hållit på för länge. De har levt på förhoppningen att det ska lösa sig, säger konkursförvaltaren Per Broomé.

Resegarantin

Bättre information om resegarantier

Flyme-linjer tas över av Sterling

Bo Svernström

ANNONS