Här är Airbus nya superplan

Uppdaterad 2012-11-08 | Publicerad 2012-10-24

Första bilderna på A350 XWB – ska utmana Dreamliner

Här är Airbus svar på Boeings succéplan 787 Dreamliner.

Men det dröjer två år innan du får flyga med det.

I går invigde den europeiska flygplanstillverkaren sin nya fabrik i Toulouse i södra Frankrike, där framtidsplanet ska monteras.

Airbus 350 XWB (som står för Xtra Wide Body) tillverkas, liksom Boeing 787 Dreamliner, delvis i kompositmaterial istället för aluminium. Det ska ge ett lättare och därmed bränslesnålare flygplan.

Tror på 6 000 nya plan

Andra likheter med Dreamliner är att bägge planen är tvåmotoriga och kan ta ungefär lika många passagerare, beroende på modell.

Airbus 350 kommer att finnas i tre varianter, för mellan 270 och 350 passagerare.

Båda flygplansjättarna räknar med att världens flygbolag kommer att behöva beställa hela 6000 nya plan i den här storleksklassen de närmaste 20 åren för att möta efterfrågan.

Flyger nästa sommar

Men det dröjer innan A350 kan ta upp kampen med B787. Först nästa sommar kommer planet att vara i luften för första gången, om allt går enligt planerna. Airbus siktar på att leverera de första flygplanen under andra kvartalet 2014.

Men risken för förseningar är stor när nya flygplanstyper tas fram. A350 ligger redan ungefär ett år efter den tidtabell som sattes när projektet påbörjades. Och när Boeing 787 till slut kom i luften 2009 var det över två år försenat. Bland annat hade Boeing svårigheter med att hålla den vikt som utlovats till flygbolagen.

Kostnad: 100 miljarder kronor

Kostnaderna för att utveckla A350 beräknas till 15 miljarder dollar (drygt 100 miljarder kronor). Totalt har 34 kunder redan beställt över 550 exemplar av flygplanet, medan Boeing har beställningar på över 800 Dreamliner-plan, varav de första sattes i trafik för ungefär ett år sedan.

Av de nordiska flygbolagen har Finnair beställt elva A350-plan, medan Norwegian valt att satsa på Dreamliner till sina planerade långlinjer med start nästa år.

SAS har ännu inte bestämt sig för om man ska välja Airbus eller Boeing för att ersätta de Airbus 330 och 340 som bolaget i dag använder på sina långdistanslinjer.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln