Charterresorna minskar till populära semesterön
Flera resebolag minskar sin kapacitet till Mallorca
Uppdaterad 2019-07-08 | Publicerad 2018-12-15
Flera av Sveriges största resebolag minskar sin kapacitet till charterfavoriten Mallorca.
Tui drar ner på resorna med hela 30 procent.
– Efterfrågan har minskat helt enkelt, man väljer andra destinationer, säger Adam Györki, kommunikatör på Tui.
Mallorca har varit en av svenskarnas absoluta charterfavoriter sedan det begav sig på 50-talet.
Vårt sug för den soldränkta Medelhavsön tycks ha varit omåttligt – fram till nu.
Resebolagen ser en förändring i svenskarnas resmönster och många semesterfirare väljer istället andra destinationer.
Tui är ett av de bolag som drar ner på kapaciteten på Mallorca.
– Vi drar ned kapaciteten mellan 25 och 30 procent från olika avreseorter till Mallorca. Det är för att vi frågar våra kunder var de vill resa och vi anpassar vårt utbud efter det, säger Adam Györki, kommunikatör på Tui.
Turkiet ökar i popularitet
Apollo är ett annat resebolag som har minskat avresorna till den spanska ön.
– Det beror på efterfrågan. Det är fortfarande en viktig destination för oss, det är inte som att vi plockar bort Mallorca. Det förändras hela tiden från säsong till säsong. Vi anpassar kapaciteten efter hur vi upplever att det finns intresse, säger Clara Larsson, pressansvarig på Apollo Sverige.
Ving är den resebyrån som är störst på Mallorca, och även de har dragit ned på resorna.
– Det är en minskning men en mycket liten sådan. Det beror framförallt på att Turkiet är tillbaka efter några års nedgång och därför har vi ökat kapaciteten dit i sommar, säger Charlotte Hallencreutz, pressinformatör på Ving.
Samtliga resebolag som Aftonbladet har varit i kontakt med uppger att Turkiet har en rejäl uppsving nu och tror att det kan bidra till Mallorcas minskade popularitet.
Turistskatt kan påverka
– Vi dubblar vår kapacitet till Turkiet. Det är en väldigt prisvärd destination, man får väldigt mycket för pengarna. Det är väldigt bra hotell och det är bättre säkerhetsläge än tidigare, säger Adam Györki.
I juli 2016 införde Mallorca en turistskatt för att minska turismen på ön. Det innebär att det tillkommer en skatt när du ska betala ditt boende. Priset sätts efter antal nätter och standard på boendet.
Om turistskatten har påverkat den minskade efterfrågan på resor till Mallorca är oklart, men enligt Adam Györki kan det ha en viss inverkan.
– Det bakas in i priset såklart. När man väljer var man ska resa så tittar man på vad man får för pengarna. Om man tycker att man kan få en lika bra upplevelse till ett bättre pris på en annan destination så är det naturligt om man välja den.