Framtidens flygplan kan drivas med gas

Publicerad 2013-06-20

Högtflygande och hållbara planer – eller bara rena fantasier?

Där har ni ramarna för en världsomspännande tävling om flygets framtid.

Årets vinnare blev ett gäng med en mycket originell idé.

Det är europeiska flygplanstillverkaren Airbus som i samarbete med FN-organet Unesco för tredje året i rad arrangerat tävlingen ”Flyg dina idéer”

Inbjudna är endast unga ingenjörsstudenter med intresse för rymd- och flygindustrin. I tävlingsstatuterna angavs tydligt ”håll ett extra öga på det där med hållbarhet”.

Och bidrag saknades inte.

Sammanlagt 618 idéförslag strömmade in från 82 länder. 100 av dessa valdes ut för att manglas i rond 2.

Därifrån utkristalliserade sig sedan fem finalister.

Lag CLiMA från Royal Melbourne Institute of Technology föreslog att framtidens plan ska drivas av en blanding av biometan (biogas) och flytande naturgas, något som kallas Bio-LNG. Enligt CLiMA-medlemmen Luke Spiteri skulle man därigenom kunna minska utsläppen med 20 procent.

Lag Flybrid från Milanos Tekniska Universitet satsade på en kombination av el och turboprop för hybriddrift av mindre flygplan.

Laget från Universiti Putra Malaysia lanserade idén om hur passagerarnas kroppstemperatur kan användas för att driva mindre elektroniska hjälpmedel ombord och även belysningen ovanför stolarna. Tekniken finns redan i vissa sammanhang.

Lagledaren Tan Kai Jun vill se specialdesignade säten som kan samla in och omvandla kroppstemperaturen i driftsyfte.

– Det är en liten mängd från varje säte, men föreställ er detta från 550 säten under en tio timmar lång flygning, förklarade han när lagets koncept presenterades.

Lag Avas från Indien ville få ned ljudnivån från motorerna med hjälp av ”intelligenta” lättmetallfälgar.

Lag Levar, slutligen, från São Paulo i Brasilien kom med en originell idé om förflyttning, in och ut, av allt bagage ombord. Enligt samma princip som i lufthockey, där små hål i spelbordet gör att luft strömmar upp och på så sätt minskar friktionen mellan puck och bord, skulle bagaget lättare kunna lastas på och av.

I potten låg ett förstapris på 30000 euro, motsvarande 250000 kronor, plus ett veckolångt besök av Airbus-experter till ingenjörsskolan i fråga för ytterligare träning och workshops.

Och vinnaren är ... gänget från São Paulo!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln