Massiv reklam ger unga fobi mot åldrande

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-08

Åldrandet är närmast en fobi hos unga kvinnor i Sverige.

Det konstaterar psykologen och docenten Ann Frisén vid Göteborgs universitet.

Psykologen Ann Frisén skulle vilja se en motrörelse till det rådande skönhetsidealet.

Ann Frisén forskar om bland annat kroppsuppfattning och utseendefixering hos unga. Dålig självkänsla är tydligt kopplat till utseendet och det är en bekymmersamt stor andel av unga svenska kvinnor som är missnöjda med hur de ser ut.

–?Hela samhället genomsyras av ett ungt skönhetsideal som jag ser som väldigt olyckligt. I Sverige finns inget av inställningen att det är bra att bli gammal och vis. Man radar bara upp defekter när det talas om att bli äldre.

Reklamknep

Vad är det som får tjejer som inte ens fyllt 30 år att lägga pengar på antirynkkrämer?

–?Förutom det rådande skönhetsidealet handlar det förstås om marknadsföringen. Det ligger enormt mycket pengar i att kunna sälja antirynkkrämer även till kvinnor som inte har några rynkor. Knepet är att få det att låta som att börjar man inte med antirynkkräm i tid så kan det bli för sent, säger Ann Frisén.

–?Marknadsföringen slår också an på att man ska uppleva det som något lustfyllt att smörja sig med en dyr kräm. ”Det är du värd”, heter det ofta i reklamen. Många tar till sig det budskapet.

Men unga kvinnors utseendefixering och rädsla för att åldras kan också ha en närmare källa: familj, vänner och bekanta.

Motrörelse

–?I vår forskning har vi sett att till synes förflugna men negativa kommentarer kan få en enormt stor effekt på självbilden och uppfattningen om det egna utseendet. Det kan handla om en så enkel sak som att någon kärvänligt blir kallad för knubbis som ung. Man får vara försiktig med vad man säger, säger Ann Frisén.

Hon tycker att det behövs en motrörelse till idealet att alla ska se ut som om de vore högst 25 år.

–?Fler vackra bilder på äldre kvinnor i medierna skulle hjälpa.