Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

- Äntligen något som gör oss gott

Publicerad 2013-11-22

Pressat och klart - årets klapp är en juicemaskin – men naturskyddsföreningen vill att vi ska köpa skog

"Äntligen något som gör oss gott!” Matkreatören Renée Voltaire tycker att råsaftcentrifugen är en perfekt och hälsosam julklapp. Själv har hon pressat juice i många år och säger att hon aldrig är sjuk.

Den ska vara stor, hård – och bullrig.

Årets julklapp är en råsaftscentrifug.

- Mat, hälsa och "gör det själv" är hett just nu, säger Elin Gabrielsson på HUI research.

Alltifrån bakmaskin och internetpaket till spikmatta. Konceptet Årets julklapp har blivit ett signum för den tid vi lever i.

Enligt Elin Gabrielsson, som är med och utser julklapparna, finns det alltid flera förslag att välja mellan, men i år var valet enkelt.

- Restaurang- och dagligvaruhandeln går bra, vi bakar surdegsbröd, stoppar våra egna korvar som aldrig förr och tränar mer än någonsin. Vi tycker att råsaftscentrifugen kombinerar dessa trender på ett väldigt bra sätt.

Uppsving för jucien

Enligt Elin Gabrielsson har försäljningen av årets klapp ökat rejält den senaste tiden. Juicemaskinen är förvisso ingen ny företeelse men nytänkandet kring hälsa och mat har gjort att den fått ett rejält uppsving.

Juicebarer och böcker med fokus på "safta och sylta" har också bidragit till det plötsliga intresset.

– Det är det inte alltid så att Årets julkapp är en nyhet, däremot är ett av kriterierna att den ska den sätta fingret på hur konsumentbeteendet ser ut för tillfället. Ett år blev matkassen årets julklapp, då som ett exempel på den ökande tjänstefieringen i handeln.

Andra klappar som förundrat är parfym (1993), bok (1999) och mössan (2003).

- Punktskatten på lyxprodukter togs bort 1993 vilket ökade försäljningen av parfym. När det gäller valet av boken som årets julkapp så kom en nyöversättningen av Bibeln vilket bidrog till ökad försäljning och mössan symboliserar intresset för sportkläder och hälsa.

”Äntligen något som gör oss gott”

Juicefantasten Renée Voltaire jublade när hon fick veta att råsaftcentrifugen blir den stora, hårda klappen under granen i år.

– Jag tänkte "äntligen något som gör oss gott". Som jag har väntat på detta! Själv har jag ju pressat juice i många år och jag är aldrig sjuk. Juice är den bästa snabbmaten som finns.

Renée Voltaire som skrivit böcker med juicerecept och även håller kurser i juicepressning - säger att hon tydligt märkt hur efterfrågan på kunskap kring hälsosamma drycker ökat.

– Folk blir mer och mer medvetna om vad de stoppar i sig. Man vill inte ha massa konstiga tillsatser i mat eller dryck längre. Dessutom är ju juice så gott!

Bakmaskinen - årets julklapp 1988 - blev en flopp, som mest samlade damm i källaren. Är inte risken stor att råsaftcentrifugen kommer gå samma öde till mötes?

– Man ska naturligtvis inte krångla till det och köpa något som är jättedyrt och avancerat. Det är viktigare att lägga krut på bra grönsaker och frukter. Det ska vara enkelt att pressa juice. Själv har jag en press med ett stort hål, så att jag slipper skära frukten i småbitar, för det hinner jag inte på morgonen, säger Renée Voltaire.

Ännu fler julklappar..

Sökjätten Google tror inte på råsaftcentrifugen. Enligt deras sökstatistik kommer svenskarna att köpa surfplattor och hörlurar i julklapp. Även det så kallade hälsoarmbandet, blir stort, tror Farshad Shadloo, kommunikationsansvarig på Google i Sverige.
 

Elekronikbranschen spår att spelkonsoler blir det svenskarna önskar sig. Det visar bland annat Sibas årliga kundundersökning om svenskarnas julklappsönskningar.
 

Naturskyddsföreningen har utsett årets miljövänliga julklapp: Fem kilometer hotad skog i ett eget skogsreservat - för 100 kronor.

Klappen ska representera vår tid

Handelns utredningsinstitut, HUI, började lansera Årets julklapp 1988, i samband med sin julprognos (prognosticerad försäljning i detaljhandeln), för att lätta upp den siffertunga rapporten.

Sammanlagt fem personer på Hui Research spånar trender, analyserar och väljer sedan ut årets klapp.

Kriterierna är att det ska vara en nyhet eller ha rönt ett nyväckt intresse för året. Det ska vara ett högt försäljningsvärde – eller stora försäljningsvolymer. Produkten ska även representera den tid vi lever i.