Svenskor sämst på att boosta sig på jobbet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-02

Forskare: ”Marknadsföring en viktig del i karriären”

Boosta dig själv Svenska kvinnor är sämst i världen på att boosta sig själva på jobbet. Bland annat anser man att det kan verka "okvinnligt" och "moraliskt tveksamt" att prata om sina egna förtjänster.

Svenska kvinnor är sämst i världen på att boosta sig själva på jobbet.

Att marknadsföra sig själv anses nämligen bland annat vara okvinnligt.

Det visar en ny amerikansk undersökning.

– Att göra andra uppmärksamma på dina insatser och din kompetens har blivit en viktig del av karriären, och det är något som många kvinnor är ovilliga eller oförmögna att göra, säger beteendevetaren Shannon Goodson till Daily Mail.

”Okvinnligt”

Hon har jämfört 11 500 arbetande kvinnor med 16 700 arbetande män i sin senaste bok ”The psychology of sales call reluctance” (ung ”Psykologin bakom motviljan till säljsamtal”). Resultaten visar att medan männen gärna marknadsför sig själva och rentav kan tänja lite på sanningen i sin jakt efter framgång, är kvinnorna mycket mer försiktiga.

Kvinnor tycker bland annat att det kan uppfattas som ”okvinnligt” och ”moraliskt tveksamt” att prata om sina egna förtjänster på arbetsplatsen.

”Drar upp stegen”

Häpnadsväckande nog visar Shannon Goodsons arbete att sämst av alla på att boosta sig själva på jobbet är kvinnor i Sverige och i Nya Zeeland.

– De tror att hårt arbete är det enda sättet att stiga i lönegraden och få samma status som männen.

I de fall där kvinnor får en chefsposition tenderar också vissa av dem att ”dra upp stegen efter sig” och sabotera för kvinnorna som kommer efter, menar Shannon Goodson.

– Det är skälet till att många kvinnor i studien föredrar en manlig chef framför en kvinnlig, säger Shannon Goodson till Daily Mail.