”Mulliga modeller sprider osunt ideal”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-08

Efter fällningen av H&M:s reklam – privatperson anmäler stora modeller

Modellen är för tjock – och bidrar därigenom till att sprida osunda kroppsideal.

Det hävdar en privatperson som anmält klädkedjan B´Chics reklam.

– Jag blev provocerad av att H&M fälldes för att modellen var för smal. Vad har Reklamombudsmannen för kompetens att tala om vad som är sunt och osunt? säger anmälaren till Aftonbladet.se.

Klädkedjan H&M fälldes nyligen för en reklambild där en smal modell visade damkläder. Företaget ansågs därmed sprida ett kroppsideal som är skadligt, särskilt för unga.

– I det här fallet var det avgörande att modellen ser så pass ung ut, sa reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig till Aftonbladet då.

Nu har en privatperson i Växjö anmält reklamen för B´Chic, en klädkedja som saluför damkläder i storlekarna 42 till 52.

”De bannlyser vissa kroppsmodeller”

Enligt anmälaren borde överviktiga reklammodeller bidra lika mycket till ett skadligt ideal som underviktiga.

– Det här är ett naivt försök att får Reklamombudsmannen att inse det absurda i det de håller på med när de bannlyser vissa kroppsmodeller, säger han.

På Reklamombudsmannen säger man att anmälan är den första i sitt slag. Då det saknas praxis har ärendet överlämnats till Opinionsnämnden. Handläggningstiden beräknas till cirka tre månader.

Borde det inte vara samma praxis som gäller som i H&M-fallet, alltså att det handlar om ett osunt kroppsideal?

– Det är nämndens sak att ta ställning till. Men jag tycker inte att det är helt jämförbart med H&M-fallet. I det här fallet handlar det om kläder i större storlekar. H&M gjorde ju inte reklam för kläder extremt smala, utan till ”normala” kvinnor, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen.

Margareta Martinsson, grundare och ägare av B´Chic, är förvånad över anmälan.

– Vår affärsidé är att göra kläder i storlek 42 till 52. Vi kan därmed inte hänga våra kläder på en modell med storlek 36, säger hon.