Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Uppsminkade barn - de nya modeförebilderna?

Uppdaterad 2011-11-09 | Publicerad 2011-08-05

Unga stjärnor Modekampanjer med unga stjärnor som Hailee Steinfeld, 14, Dakota Fanning, 17, och Elle Fanning, 13, har blivit ämnen för debatt.

Tioåringar med rödmålade plutmunnar och juvelprydda anklar. En 13-åring med knästrumpor och inte mycket mer. Det är modeindustrins senaste drag i kampen om köparna.

Men hur ungt är för ungt?

– Människor lockas av det förbjudna men det gör också att det är okej att unga tjejer ses som sexuellt villebråd, säger Jenny Klefbom, barnpsykolog.

Hur ungt är för ungt? I amerikanska medier pågår just nu en debatt om modeindustrins senaste fluga efter att designers som Marc Jacobs valt att låta barn ikläda sig vuxenrollen och marknadsföra sin produkt.

Först ut var designern Tom Ford som i januari i år skapade rubriker som gästredaktör för franska Vogue. I ett av tidningens uppslag visar så kallade tweens upp smycken iklädda leopardstilettos, makeup och vuxenkläder. Den äldsta - en flicka i tio års åldern.

Ett av barnen från det uppmärksammade uppslaget är modellindustrins senaste stjärnskott, franska kändisdottern Thylane Loubry Blondeau. Tioåriga Blondeau har redan hunnit pryda omslaget till Vogue enfants (Vogue barn) och sägs gå en lysande modellkarriär till mötes.

En modern Lolita

Och Tom Ford är inte den enda designern som valt att låta ett barn posera i ett vuxensammanhang. I juni släpptes kampanjen för Marc Jacobs senaste doft Oh, Lola!, där 17-åriga filmstjärnan Dakota Fanning iklädd en prickig småbarnsklänning syns hålla en gigantisk parfymflaska mellan benen. Kampanjen blev hårt kritiserad för att utmåla minderåriga Fanning som en modern Lolita, något designern själv kallade henne i tidningen Women's wear daily.

Dakota Fannings lillasyster, 13-åriga Elle Fanning, syntes samtidigt i tidningen Black book magazine där hon vuxet poserade i knästrumpor, body och kortkort. De svartvita bilderna diskuterades flitigt på grund av den sexuella posen och den vuxna stylingen.

Men också modehuset Miu Miu, lillasyster till Prada, har väckt förundran genom att låta 14-åriga skådisen Hailee Steinfeld vara märkets ansikte utåt.

I amerikanska bloggen Fashionista svarade Steinfeld på kritiken genom att kalla Miu Miu-kollektionen tidlös, sofistikerad och anständig för en tjej i hennes ålder.