Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

Ska kvinnorna lyfta oss ur krisen?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

Kina och Indien får se sig slagna.

Räknar man världens kvinnor som grupp så är det den snabbast växande ekonomiska kraften i dag.

Men företagen har svårt att hänga med.

Man brukar tala om det ekonomiska undret i Kina och Indien.

Men faktum är att båda de ländernas ekonomiska utveckling står sig slätt mot en annan grupp – kvinnorna.

Räknar man världens kvinnor som en enhetlig grupp är det den snabbast växande ekonomiska kraften i världen i dag.

Tas inte på allvar

Om bara fem år kommer den sammanlagda lönsamheten hos världens kvinnor nå ungefär 120 biljoner kronor, enligt en uträkning gjord av Världsbanken, vilket beräknas vara dubbelt så mycket som Kinas och Indiens BNP tillsammans under samma period.

Ändå tar inte företagen kvinnliga kunder på allvar.

Enligt en världsomspännande studie gjord av Boston Consulting Group känner sig de flesta kvinnliga kunder dåligt bemötta, och ibland helt ignorerade, av företagen.

Studien är gjord bland 12 000 kvinnor i 40 regioner runt om i världen. Den visade också att de företag som säljer finansiella tjänster i regel är sämst av alla på att ta till vara på sina kvinnliga kunder, skriver CNN.

”Särbehandling kan slå väldigt fel”

Anna Broback har doktorerat i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm och har forskat kring kundnöjdhet.

Hon tror att företagen misslyckas med att nåt ut till kvinnor därför att de fortfarande ser dem som en grupp som inte har full kontroll över sin ekonomi.

– Jag tror inte att kvinnor vill bli behandlade på ett annat sätt än män. Tvärtom kan särbehandling slå väldigt fel och bli någonting negativt, säger Anna Broback.

– Företagen måste göra bra marknadsanalyser där man inte lägger för stor vikt i kundens kön. Kvinnor utgör i dag en viktig potentiell kundgrupp i alla delar av världen – och de kommer att bli ännu viktigare på sikt.

Står bakom både stora och små köpbeslut

I själva verket är det i stor utsträckning kvinnor som står bakom köpbeslut i hushållen i många delar av världen, enligt Anna Broback.

Och det oavsett om det handlar om småsaker eller större inköp, som bilar och hus.

Undersökningar har visat att kvinnor är en ekonomisk kraft att räkna med även då de inte arbetar eller själva har de ekonomiska resurser som krävs.

För ett par år sedan kunde man till exempel se att amerikanska kvinnor är inblandade i 80 procent av alla köpbeslut.