Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Nu går Crockers hen-modell på bio

Publicerad 2014-02-28

Genusfotografen: Ett steg i rätt riktning – men...

Erika Linder är hen-modellen som har gjort succé med sin förmåga att agera som både kille och tjej.

Reklamfilmen för JC och jeansmärket Crocker börjar rulla på biosalongerna i dag, fredag.

Men är detta början på slutet för könsstereotypisk reklam?

– Jag tycker att det är ett steg i rätt riktning. Det är ett häftigt grepp som jag hoppas att fler reklammakare följer efter, säger ”Genusfotografen” Tomas Gunnarsson.
– Men effekten fungerar bara om man känner till kontexten, nämligen att samma person gestaltar både män och kvinnor. Då blir bilderna ett budskap om att könsroller är en maskerad, eftersom samma person både kan vara den coola butch-killen med skinnjackan och hans flickvän.

Känner man inte till förutsättningarna, menar han, cementerar bilderna i stället de vanliga könsrollerna.
– Många ser inte att det är samma person och då skiljer sig inte bilderna från andra stereotyper, säger Tomas Gunnarsson.

”Sexistisk reklam tyvärr mer lönsam”

Trendanalytikern Stefan Nilsson är också positiv till JC:s kampanj, men tror inte att androgyna modeller kommer att slå igenom i större skala.
– Nej, dessvärre inte. Kommer JC att sälja mer på grund av det här? Nej, jag tror inte det. Vi älskar att prata om den här typen av reklam, men i absoluta tal är den traditionellt sexistiska mer lönsam. Tyvärr, säger han.