Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Kom & köp kändiskorv!

Uppdaterad 2013-10-21 | Publicerad 2013-10-18

Allting går att sälja med kändisar - men har du kolla på alla bisarra produkter?

Det började med Björn Borgs kalsonger.

Sedan dess har det bara gått utför.

Kändisar lånar sitt namn åt allt fler produkter.

Och ingen lättnad är i sikte.

– This is only the beginning, säger trendanalytikern Stefan Nilsson retoriskt.

Fenomenet tog fart 1983 med Björn Borgs beslut att börja marknadsföra underkläder. Tidigare hade idrottsmän främst hållit sig till att sälja träningskläder, vilket kan tyckas ligga mer i linje med deras verksamhet.

Men kallingarna innebar ett trendbrott.

Och därifrån har det gått … bananas. Lill-Babs pryder en korv, Ernst Kirschsteiger, Kent, Tomas Ledin och ytterligare kända ansikten lanserar viner och Foppa är numera mer förknippad med en frigolitsko än sitt idrottsliga värv.

Allt till synes helt utan logik.

Men logiken finns.

De skapar känsla

Trendanalytikern Stefan Nilsson förklarar pr-tänket:

– Det handlar helt om att skapa ett slags känsla. Man vill åt de mjuka värdena. Om du tar Paolo Roberto till exempel, så förmedlar han associationer, som att han är glad och lite snäll. Det är mycket lättare att föra fram budskapet med hjälp av en kändis än en lång produktbeskrivning.

– Och det här kommer vi se mer av. Det skulle inte förvåna mig om vi får se tandkrämen med Paolos namn, eftersom vi vill ha hans leende, tillägger Stefan Nilsson.

Fast det senare kan Aftonbladet dementera. Vi ringde upp Paolo för att höra om något sådant ligger i pipen – men nej.

– Tandkräm? Det kommer aldrig att hända. Det är en förolämpning mot allt jag har gjort! Dessutom är mina tänder inte så jävla snygga heller. De är gula, rasar Paolo.

Däremot skrattar han gott åt sin image som god och snäll.

– Ja, det är kul att folk börjar uppfatta mig som det. Med tanke på vad folk har tyckt en gång i tiden. Men jag antar att jag är ärlig, jag säger vad jag tycker.

Risky business

Det här med kändismarknadsföring har dock sina risker, för både företaget och kändisen. Visar det sig att Paolo inte är så godhjärtad kan det slå tillbaka på företaget. Och om produkten är inblandad i någon skandal kan det gå illa för celebriteten.

Vilket Lill-Babs kan intyga efter lanseringen av hennes "Herrgårdskorv".

– Den har jag slutat med, säger hon när Aftonbladet ringer upp.

Varför det?

– Det vet jag inte, den var väl inte bra. Men du får gärna skriva om mitt nya vin!

 I USA händer det ofta att megastjärnor tar fram egna produkter, men i Sverige är det ofta företagen söker upp kändisarna med olika förslag.

– Jag har fått erbjudanden om både kaffe och strumpor under åren. Men jag sätter inte mitt namn under något som inte är bra. Det vore inte bra för mig, konstaterar Lill-Babs.

Testa dig själv - para ihop rätt kändis med rätt attiralj!

Scrolla ner och klicka på nästa länk för facit

När får vi se de här prylarna?

Här är produkterna vi längtar efter:

Leif G W:s supersalami...

... efter hans deckarhjältes benämning på sitt kön
 

Lars Ohlys Instagram-filter...

... automatisk pixling av känsliga detaljer
 

Anders Borgs torrschampo
 

Fredrik Reinfeldts kraftfoder...
... för matning av stridshingstar

Anders Svenssons texmexkit och tacosås...
... efter smeknamnet ”Taco”

Carl Philips brandsläckare...
... för mediebränder i samband med designskandaler

Kikki Danielssons fin-falukorv...
... som inte behöver smygätas

Robinson”-Jochens surdegsbaguetter...
... som det ”kan rycka i”