Kevin, 11, köpte mobilen på nätet
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-19
"Det är svårt för oss att kontrollera"
Med ett enkelt knapptryck beställde Kevin en mobil på nätet.
Att han bara är elva år var inget problem.
Några dagar efter julafton surfade han in på Steelways hemsida och med några enkla knapptryck använde han julklappspengarna till att köpa en mobiltelefon.
Ett par dagar senare kom äntligen drömmobilen. Men lyckan blev kortvarig.
– Jag kunde slå på den en gång men sedan slog den bara av direkt. Och jag fick inte med alla saker som man skulle få heller, säger han.
Sedan blev det tyst
Mamma Marie Åström tog genast kontakt med företaget via mejl.
– Det går inte att ringa. Jag mejlade och mejlade utan att få svar, säger hon.
Marie tog kontakt med Konsumentverket som i sin tur kontaktade Steelway. Hon fick veta att hon kunde skicka tillbaka mobilen och sedan få pengarna tillbaka. Det gjorde hon, men sedan dess har det varit tyst från företaget.
– Jag blir så förbannad, det är ett barn de lurar, säger hon.
Problem för branschen
När Aftonbladet ringer upp en av de ansvariga för Steelway blir dock svaret ett helt annat:
– Är det så att telefonen inte fungerar ska man få tillbaka pengarna, säger Peter Fredriksson, ekonomiskt ansvarig på föreaget.
Är det okej att vara elva år och handla hos er?
– Hela branschen sliter med det, och det är svårt för oss att kontrollera. Men våra produkter löses ut mot postförskott så där finns det ju ett extra steg för att man som förälder ska kunna kontrollera det där extra noga, säger han.