Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Grått är det nya svarta – på catwalken

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-15

Efter mulliga modeller – nu kommer mormorsmodellen

Grått är det nya svarta.

Samtidigt som Kate Moss färgar håret grått, väcker en ny sorts modeller uppmärksamhet på catwalken: gråhåriga kvinnor i 40-årsåldern.

– Jag ville ha en modell som verkligen representerar kunden jag designar för. Och det är ingen 16-åring, säger Fracisco Costa på Calvin Klein.

Efter senaste årens debatt om anorektiskt smala modeller, har en mulligare modell varit ett säkert trick för att fånga uppmärksamhet.

När höstmodet visades i modemetropolerna i början av året var det dock en ny sorts modell som stack ut desto mer på catwalken: gråhåriga kvinnor – i den svindlande 40-årsåldern.

”Hon är så cool”

Till exempel visade Kristen McMenamy, 44, och Stella Tennant, 39, Calvin Kleins kollektion – en tydlig förändring för ett modehus som gjort sig känt för sina unga androgyna modeller.

– Man kan verkligen se en Kristen McMenamy bära de här kläderna. Hon är så cool – men hennes hår är så äkta, det är fantastiskt, säger Fracisco Costa, chefsdesigner på Calvin Klein till tidningen Huffington Post.

Äldre modeller är inget ovanligt när det handlar om reklam. Christy Turlington, Claudia Schiffer, Cindy Crawford, Heidi Klum, Gisele Bundchen – många är supermodellerna vars karriärer fortsatt blomstra långt efter 30.

Unga modeller dominerar

Men på catwalken har de riktigt unga dominerat.

Så när Calvin Klein anlitar äldre modeller – samtidigt som 47-åriga Elle Macpherson går för Louis Vuitton och Prada satsar på modeller i 25-årsåldern – så lyfts det självklart ett och annat noppat ögonbryn.

– De här visningar var fantastiska. Våra ögon vande sig väldigt snabbt. Allting såg så fräscht och nytt ut. Att se kläder på postpubertala kroppar var inte fräscht, säger Nian Fish, chef för företaget KCD som producerar modevisningar, till Huffington Post.

”Måste vara sofistikerad”

Men det handlar inte bara om att branschen behöver bli kvitt sitt anorexiarykte. Utan naturligtvis också om var pengarna finns.

– Vi vill uppmärksamma de kvinnor som alltid har burit våra kläder, kvinnor med egna identiteter, som har egna liv och har barn. En kvinna som bär mina kläder måste vara lite sofistikerad, säger Fracisco Costa till Huffington Post.