Konsumenter rasar mot GB:s ”flickglass”
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-03-21
Skarp protest mot rosa glass med glittersmink
En rosa glass med glittersmink instoppat i pinnen får Sveriges Konsumenter att ryta till.
– Jag ifrågasätter att det finns en efterfrågan, säger generalsekreteraren Jan Bertoft.
Bland de glassnyheter som GB presenterade i början av mars finns ”Girlie”, en stjärnformad rosafärgad glass med hallonsmak.
Och om inte namnet och färgen ger nog ledning om vilket kön glassen i första hand riktar sig till så finns ytterligare en ledtråd. Själva pinnen på glassen har fyllts med smink. Glittersmink.
Vill förmedla discokänsla
GB tycker att glassen signalerar ”sommarkänsla”, ”stjärnstatus” och ”discokänsla”.
Sveriges Konsumenter använder ett annat ord: Könsschablonisering.
Enligt organisationen behöver vi inte ännu en produkt som förstärker fördomarna om vad det innebär att vara pojke och flicka.
– Speciellt när det gäller en så pass neutral produkt som glass, säger Jan Bertoft som alltså tvivlar på att konsumenterna vill ha en produkt som ”Girlie”.
– Jag tycker också att företagen har ett ansvar för hur samhället utformas.
Vill göra om
Bertoft tycker att GB ska göra om produkten så att den åtminstone blir något mer könsneutral.
– De får gärna kalla en glass för ”Girlie” men den behöver inte vara så otroligt inriktad på unga flickor och på hur de ska vara, säger han.
Christoffer Schreil, marknadschef för GB, tycker att det är olyckligt att glassen uppfattas som enbart riktad till flickor.
– Vi har inte för avsikt att utesluta vare sig killar eller tjejer som konsumenter.
Tror du att många pojkar kommer att köpa den?
– Det hoppas jag, att det är både killar och tjejer som köper den. Absolut.
Rasistisk glass
Även en del konsumenter, ”ett par stycken”, har reagerat på Girlie-glassen och hört av sig till GB, som dock inte tänker dra tillbaka eller ändra på sin rosa glassnyhet.
Det är inte första gången som en GB-glass är i blåsväder. Häromåret blev reklamen för glassen Nogger Black utdömd som rasistisk av Centrum mot rasism (CMR).
Försöker ni medvetet skapa reaktioner för att få gratisreklam?
– Absolut inte. Vi jobbar med glass och vill att det ska vara kul och glädjefyllt. Vi vill gärna väcka känslor, men vi vill absolut inte reta upp någon.
Mats Rörbecker/TT