”Sexistisk reklam är gubbig och förlegad”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-14

Kitty Jutbring välkomnar lagförslag mot könsdiskriminerande reklam

Regeringens utredare har föreslagit en ny lag som ska förbjuda könsdiskriminerande reklam.

Det välkomnas av programledaren och krönikören Kitty Jutbring.

– Det tycker jag är en jättebra idé. Man blir lika förvånad varje gång man ser sådant på tv, säger hon till aftonbladet.se.

Kitty Jutbring.

Nästan fyra av tio av de som röstat på aftonbladet.se:s fråga "Tycker du att reklamen på tv är sexistisk?" svarade ja. Och de får medhåll av programledaren Kitty Jutbring.

– Hur tänker reklammakarna? Tror de att vi tänker "åh den där bilen ska jag för hon är så naken"? Jag hoppas att folk blir mer och mer medvetna för ofta används billiga trick som känns gubbiga och förlegade, säger hon.

Inte avundsjuka

Den senaste tv-reklamen som uppmärksammats och anmälts av ett flertal personer till ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, är Aspiros reklam för sin nummerupplysningstjänst 118003.

Där ses den norska modellen och popstjärnan Lene Alexandra Øien i en bh-liknande top och en kortkort kjol.

I aftonbladet.se:s forum debatterades ämnet. Vissa var starkt emot tv-reklamen, andra menade att de som inte gillar reklam med vackra, lättklädda tjejer kanske är kvinnor som är avundsjuka.

Men Kitty Jutbring tror inte att avundsjuka är motivet till anmälningarna.

– Nej, jag tror att kvinnor är trötta på att ständigt visas i den rollen som visas. Som att urringning är något som är djävligt bra. Vi kvinnor stoppas in i det där facket och jag undrar hur någon kan tycka att det är intressant. Alla är ju nakna under kläderna.

Mansdiskriminering

Vissa menar att debatten alltid handlar om hur kvinnor diskrimineras i reklamen, trots att även män diskrimineras på liknande vis. Men Kitty Jutbring håller inte med om det.

– Männen har alltid sin överlägsna roll och känns inte utsatta i reklamen på samma sätt som kvinnor. Om man exempelvis ser till David Beckham-reklamen så känns han fruktansvärt självsäker och trygg. Han ligger inte i sina kalsonger och säger "kom och ta mig".

Enligt Kitty Jutbring tar sig könsdiskrimineringen i reklamen ofta subtila uttryck.

– Det ligger i de små detaljerna. Jag tycker verkligen inte att nakenhet är något fult, utan det handlar om hur och varför man visar det. Det gör skillnaden. Och man kan se att det är en skillnad i greppet mellan hur man visar mannen och kvinnan.