Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Mogna modeller tar modemakten

Publicerad 2012-09-20

”Många äldre har karaktär – vilket de unga saknar”

Carmen Dell’Orefice, 81, gjorde succé på Norisol Ferraris modevisning i New York. Som äldre modell är hon hett eftertraktad.

81-åriga Carmen Dell’Orefice rörde sig vant längs catwalken under modeveckan i New York.

Hennes rynkor, mognad och livserfarenhet är just nu hett efterfrågade i modebranschen.

– Vi får in fler och fler förfrågningar efter äldre modeller, säger Malin af Ekenstam Wihlborg, bokare på Stockholmsgruppen.

Amelia Adamo.

Det späda tonårsutseendet har fått konkurrens, såväl internationellt som här hemma i Sverige. Kläd- och smyckesföretag, och annonsörer inom alla möjliga områden, efterfrågar nu mogna kvinnor.

– Vi har alltid bokat modeller i alla åldrar, men framför allt till modevisningar ser vi en ökad efterfrågan på de äldre. Man börjar inse att många äldre är väldigt vackra och har en karaktär som unga saknar, säger Malin af Ekenstam Wihlborg.

Även på andra agenturer märker man av det växande intresset.

– De senaste fem åren har vi sett en ökad efterfrågan, tidigare hade vi inte ens en avdelning för mogna kvinnor, säger Cathleen Thern, bokare och ägare av Nouveau Model Agency.

”Köpstark målgrupp”

I tidningar och magasin har kvinnor i medelåldern allt oftare en självklar plats. Tidningsmogulen Amelia Adamo, 65, som själv poserar på M-magasinets alla omslag, välkomnar förändringen.

– Det finns en ny typ av 60-åriga kvinnor i dag som inte ser ut som 60, är ekonomiskt oberoende och lever helt annorlunda än vad deras föräldrar gjorde. Vi accepterar inte att hamna i skuggan av 20-åriga modeller, säger Amelia Adamo och tillägger:

– Vi vill ha stjärnor i vår egen ålder som vi kan känna igen oss i. Företag är dumma om de inte ser den här köpstarka målgruppen.