Britterna är inte redo för leksaksspis till grabben

Uppdaterad 2012-11-28 | Publicerad 2012-11-27

Svenska katalogen – ingen lek i England

Nyheten om den svenska leksakskatalogen där ­pojkar håller dockor och flickor kör brandbil har ­inte gått hem hos ­britterna.

Alls.

"Helt galet", "mans­hatande" och "befängt" heter det bland annat.

Leksaksjättarna BR och Toys’r’us hoppade på ­trenden som kedjan Leklust startade och visade pojkar med strykjärn och flickor som skjuter med leksaks­pistol i sina kata­loger.

Men de könlösa leksakerna som svenska medier ­rapporterade om för ett par veckor sedan ­uppskattas i­nte av ­alla.

”Manshatande”

I Storbritannien svallar känslorna.

Särskilt i kommentars­fälten på tidningen Daily Mails sajt:

”Sverige är det mest manshatande landet i världen. Ingen vet var de här ­galenskaperna slutar”, skriver signaturen Captain Sensible.

”Vad kommer härnäst? Män i klänning?” undrar Spud, men nämner inget om karlar i kilt.

Frågan om könlösa lek­saker är ett tecken på urspårad politisk korrekthet, ­menar flera av Daily Mails läsare.

”Försök i stället att hjälpa barnen att bli goda kvinnor och män” skriver signaturen Jackie G.

”Pansarvagn går före”

Att pojkar skulle vilja ­leka med dockor är helt ­befängt menar trebarns­föräldern ”yumstheword” på kommentarsfältet:

”Ger man en pojke från 18 månader och uppåt valet att välja mellan en leksaks­pansarvagn och en docka kommer pojken gå rakt mot pansarvagnen. Som­liga ­saker går i arv, oavsett om feministerna gillar det eller inte.”

Även i Finland verkar tanken på könsneutrala ­kataloger främmande.

– Åtminstone jag känner inte till att vi skulle ha övervägt könsneutrala jul­kataloger, säger Nina ­Vuori på detaljhandelskedjan ­Kesko till FNB.

Och sedan internationella nyhetsbyrån AFP nu ­ tagit upp den heta köns­potatisen om de svenska katalogerna har nyheten spridits på sajter i hela världen.

Jan Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR och Toys’r’us, förklarade i fredags beslutet som orsakat den globala chocken för TT:

– Under flera år har vi upplevt att genusdebatten vuxit starkt på den svenska marknaden och vi har upplevt att vi måste anpassa oss.

”Varken rätt eller fel”

Efter att tidigare ha blivit fällda för könsdiskriminering uppgav han också att de nu fått ”utbildning och vägledning” av reklam­ombudsmannen inför de nya katalogerna:

– Med det nya genus­tänket finns inte längre ­något som är rätt eller fel.