Vad säger du, kvinna?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-03

Åtta av tio män förstår sig inte på det motsatta könet

Kvinnor är komplicerade varelser.

Åtminstone om svenska män får säga sitt.

Drygt åtta av tio tycker att det kvinnliga könet är svårt att förstå sig på.

Främst är det vad kvinnor "egentligen menar" som männen inte riktigt kan få till – 43 procent tycker det är svårt.

Kvinnors humör, tankar och känslor är också en djungel för många män, enligt "Viagrarapporten. Svenska män om sex, hälsa och kvinnor".

– Det är klassiskt. Det är det vanligaste problemet när par kommer till någon som mig; "vi kan inte förstå varandra", säger Eva Rusz, psykolog och relationsexpert.

– Vi måste förstå att vi är psykobiologiskt olika. Män och kvinnor är inte lika skapade, men ibland tror vi det, säger Eva Rusz.

Sänk rösten

Men det finns flera sätt att göra skillnaderna mindre påtagliga och underlätta kommunikationen.

Enligt Eva Rusz klarar inte mannens hjärt-kärlsystem av när kvinnan skäller för mycket eller höjer rösten, då skenar hans puls i väg.

– En röstsänkning gör att mannen inte blir så stressad och "går in i grottan", vilket är vanligt manligt flyktbeteende, säger hon.

En annan viktig faktor för bättre kommunikation är att ta upp en sak i sänder och låta honom känna sig delaktig.

Och sluta älta. När mannen löst ett problem går han vidare medan kvinnan inte riktigt kan släppa det. Det brukar ställa till det i många relationer, konstaterar Eva Rusz.

– Mannen kan tycka att "men vi har ju löst det nu", medan kvinnan tycker att "det har vi inte alls det, vi måste prata om det här lite till".

Svårast för hallänningar

Största krocken mellan det manliga och kvinnliga könet verkar ske i Halland. Där tycker 87 procent av männen att det finns något som är svårt att förstå sig på med kvinnor. Motsvarande siffra för riket är 82 procent.

Däremot verkar tiden i skolbänken ha betydelse. Högutbildade män uppger i högre grad att de inte tycker att något är svårt att förstå sig på med kvinnor.

Novus Opinion har på uppdrag av Pfizer intervjuat 2112 svenska män mellan 20 till 80 år.