”Dagens skola gynnar flickor”
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-27
Nya rapporter slår fast: Pojkar blir omkörda i skolundervisningen
Är pojkar mindre smarta än flickor?
Självklart inte.
Ändå presterar flickorna bättre i skolan än pojkarna i alla ämnen utom idrott.
Två nya rapporter härleder kunskapsklyftan till bristande kompetens i genusteori i skolan.
Pluggiga tjejer och stökiga killar – studier visar på samma mönster alltsedan 1960-talet, och de förlegade könsmönstren gäller än i dag. Det fastställer den statliga utredningen Delegationen för jämställdhet i skolan (DEJA).
Flickor upplever stress i större utsträckning men har högre betyg, medan pojkar oftare har lägre betyg och anstränger sig mindre.
Pojkarna tar störst utrymme, får mest uppmärksamhet och förknippas oftare med ordningsproblem.
”Anti-plugg-kultur”
Delegationen, som tillsatts av utbildningsminister Jan Björklund, menar att det krävs mer kompetens i genusteori bland lärare för att traditionella könsroller ska kunna brytas.
Anna Ekström, ordförande i DEJA:
– Det är dödsviktigt att jämställdhet i skolan blir en fråga för undervisningen, något man tar hänsyn till i klassrummet.
Men hon tror också att kunskapsglappet kan ha sin förklaring i att flickor utvecklas biologiskt något tidigare.
– I och med att pojkarna har det svårare i början grundläggs en anti-plugg-kultur, säger hon.
Längre upp i skolåldern har de biologiska skillnaderna jämnats ut, men då ligger pojkarna redan efter.
Därför är det viktigt att se individen.
– Det jag tror man kan göra är att hjälpa pojkarna mer i början av skolan. Och flickorna i slutet, för då är de stressade och mår dålig, säger Anna Ekström.
”Flickor gynnas”
Stockholms stads projekt ”Jämställdhetsintegrerad skola i världsklass” visar att pojkar läser sämre än flickor i årskurs sex, att de har svårare att planera och ta ansvar för sina studier samt att lärare har lägre förväntningar på pojkarna.
För Birgitta Elm, personalchef på utbildningsförvaltningen i Stockholm, har projektet varit en ögonöppnare.
– Flickor och pojkar lär sig på olika sätt. Och dagens undervisning gynnar flickor mer än pojkar.