"Ser hemskt smal ut"

Uppdaterad 2011-10-19 | Publicerad 2011-10-18

Kritikstorm på Facebook över "anorektisk" docka

Den pinnsmala dockan Mermaid princess väckte en storm av kritik på Facebook.

Efter samtal från Aftonbladet plockar nu varuhuset Barnens hus bort dockan från sitt sortiment.

För smal? Bilden på Defa Lucy som skapade en storm av kritik på Facebook.

Marja-Liisa Luther fotograferade dockan – som hon kallar "en anorexiabarbie” – på butikskedjan Barnens hus i Umeå  i söndags.

– Jag blev så upprörd, helt chockad, när jag såg den. Och arg. Jag var i affären med mina döttrar och tänkte "Är det den här bilden som flickor ska ha av en kvinnokropp?", säger hon.

Marja-Liisa, som läser till förskollärare, la upp bilden på Facebook. Bilden spreds brett och snabbt och kommentarerna lät inte vänta på sig.

Syns dåligt

Innan bilden publicerades på nätet hade personalen i butiken i Umeå inte nåtts av några klagomål. Men enligt Jenny Pettersson, försäljningschef på butiken i Umeå, syns dockans kropp inte så tydligt i sin strutförpackning.

Hanna Thermaenius är barnpsykolog och arbetar på BUP i Stockholm. Enligt henne kan en onaturligt smal docka ha en negativ inverkan på små barns kroppsuppfattning.

– Det handlar lite om hur barnet leker med dockan, säger hon.

Barn kan enligt Thermaenius tidigt börja bry sig om sitt utseende även om det inte sker per automatik.

– Om leken handlar om att dockan är jag, så bör man som vuxen vara uppmärksam. Risken är att barnet vill vara lik den fina dockan, säger Hanna Thermaenius.

Tas bort ur butik

Thomas Westerdahl är sortimentsansvarig på butikskedjan Barnens hus.

– Generellt kan jag säga att vi förut har tagit bort dockor som haft ett onormalt utseende, där vi har känt att det inte är okej med oss, säger han.

Efter samtal med Aftonbladet meddelar Thomas Westerdahl att dockan, som heter Mermaid pirncess, ska tas bort från kedjans sortiment.

– På bilden ser det ut som att den är hemskt smal, säger han.

Företaget har inte något speciellt regelverk som reglerar den här typen av frågor.

– Vi avgör från fall till fall, men många av oss som jobbar här är småbarnsföräldrar och vi bestämmer tillsammans vad vi tycker är lämpligt att ha i butikerna, säger Thomas Westerdahl.

Följ ämnen i artikeln