”Otrevliga samtal är en del av arbetsdagen”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-11-20

Emma får utstå mycket kritik som telefonförsäljare

Telefonförsäljare kan vara ett av de mest hatade yrkena just nu, men det stör inte Emma som jobbat med telemarketing de senaste tre åren.

– Jag har fått en massa skinn på näsan, säger hon.

Emma trivs med sitt jobb som telefonförsäljare.

Det började som ett extraknäck och nu är 22-åriga Emma försäljare på heltid.

– Jag tyckte nog att det bara var kul, redan från början, säger hon när hon tittar tillbaka på karriärens början.

Att ringa hem till privatpersoner och försöka sälja diverse produkter eller tjänster kan vara påfrestande, så ett starkt psyke är ett måste menar hon.

– Det är en jättetuff bransch. Man ändras en del som person och får mycket skinn på näsan. Jag har fått bättre självförtroende och blivit mer ödmjuk sedan jag började jobba med det här.

”Arga röster är en del av arbetsdagen”

Om hon råkat ut för ett otrevligt samtal har det alltid funnits någon på jobbet att prata med.

För arga och upprörda röster på andra sidan luren är en del av arbetsdagen, även om långtifrån alla reagerar negativt.

– Man får lära sig att stå ut med en hel del, annars passar man helt enkelt inte. Det är inget jag hakar upp mig på, konstaterar hon.

Satsar på karriär

När Emma berättar för nya bekantskaper vad hon jobbar med är det många som rynkar på näsan.

– ”Jaha, du är en sån där telefonterrorist”, kan dom säga.

Trots en utbredd negativ inställning hos allmänheten till det hon har valt att syssla med, tänker hon fortsätta och satsar på en karriär inom branschen.

– Men jag förstår samtidigt att folk reagerar som dom gör.