Panelen: Killar kan skryta om att de inte har pluggat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-11-27

Killpanelen diskuterar pluggmotivation med reportern Ulrika Lidbo.

1 Att vara en ”pluggis”, uppfattas det på olika sätt, om man är kille eller tjej?

Fred: – Ja, en kille i min klass är jättesmart, han får respekt för att han är duktig. Men han behöver inte plugga.

Johan: – Tjejer kan mer uppfattas som att de måste göra allt perfekt. Killar kan skryta om att de inte pluggat. Som när vi hade nationella prov i femman. Då kunde killarna säga: ”Oj, är det i dag. Det visste jag inte”, fastän de visste det. De ville verka coola. Tjejerna gjorde inte så.

Viggo: – Nu är det inte så längre. Men i mellanstadiet sa man inte att man pluggade, för då retades folk.

Johan: – I vår klass finns det en tjej som alltid frågar: ”När får vi vår läxa?” i slutet av lektionerna. Det skulle aldrig en kille göra!

2 Varför tror ni att fler tjejer än killar är duktiga i skolan?

Viggo: – Tjejer mognar tidigare och inser att det är viktigt.

3 Vad skulle få killar att bli mer intresserade av det som händer på lektionerna?

Johan: – Mer datakunskap. Killar spelar mer dataspel, man lär sig genom det. Eller att vi får se någon film. Då lugnar sig alla.

Fred: – Ja, mattespel, det lär man sig av.

Viggo: – Det kanske bara går att lära sig saker när det är tråkigt. Men smartboarden (en interaktiv skrivtavla, red. anm.) är en bra idé. Som på en NO-lektion när vi fick se en Youtube-film om planeter och universum. Det blev jätteintressant.

Johan: – Det känns som om undervisningen passar tjejer mer. När jag tycker det är tråkigt eller är trött, blir jag mer pratig. Tjejerna sitter mest och skriver. De tycker att det är roligare.

4 Är det skillnad på vad läraren tolererar, när det gäller killar och tjejer?

Johan: – Om en kille pratar rakt ut, säger lärarna till direkt. Om en tjej gör det, blir hon tystad typ tredje gången. Killar har starkare röster.

Fred: – Man får inte tugga tuggummi i vår skola, fast tjejerna gör det ändå tills lärarna säger till.

Johan: – Om tjejer gör bus reagerar inte läraren direkt. Men om en kille har mobilen på ljudlöst i väskan, kan han få skäll för att han inte lämnade in den före lektionen.

Viggo: – Vår skola är känd för att vara ganska strikt. Efter fyra tillsägningar får man kvarsittning. En del kvinnliga lärare blir mer arga på killar än på tjejer.

5 Vad kan skolan och lärarna ändra på för att både killar och tjejer ska få bra resultat?

Viggo: – Ibland måste man sitta en hel timme och bara räkna tal på matten. Jag blir arg av att sitta så länge.

Johan: – En av våra lärare har två favoriter, två tjejer som alltid får redovisa inför klassen. Klart de får bättre omdömen då. Och om man räcker upp handen samtidigt som en tjej, får hon oftast ordet först. Själv får man helt ont i armen av att vänta.

Viggo: – Visst kan det vara svårt för lärarna att hålla koll, men man kan få räcka upp handen hur länge som helst.

Fred: – Kanske därför det går bättre för tjejer, för att de fortare får hjälp. Får killar vänta för länge, blir det lätt stökigt. Fler raster vore bra. När stökiga killar får tråkigt börjar de med strafflekar.

Lärare som ger killarna en tillsägelse direkt, men tillrättarvisar tjejerna först tredje gången gillt. Enformiga lektioner och töntstämpel på pluggisar. Wendelas killpanel, Johan Peterson Arrhenius, 12, Viggo Söderberg, 13, Fred Larsson, 12, diskuterar varför killar oftare halkar efter, och vad man kan göra åt det.