Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

”Vi lurar oss själva”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-14

Terri Herrera Eriksson om rynkor och falsk marknadsföring

Terri Herrera Eriksson.

Oj vad vi lurar oss själva!

Vem tror egentligen att det blir något stort av Idolvinnaren?

Ändå tittar vi.

Vilka inbillar sig att det blir ett smidigt lägenhetsbyte via bostadsbytarsajterna?

Ändå lägger folk ut sina annonser.

Vem tror på allvar att rynkkrämerna håller vad de lovar?

Ändå köper vi dem för snordyra pengar.

Det sista som överger människan är hoppet.

Hoppet om att just den här krämen för 30 kronor per milliliter verkligen ska göra underverk och få bort de missklädsamma rynkorna under ögonen. Funkar det inte har vi i alla fall köpt oss lite lyx i en snygg burk. Och för ett ögonblick känt oss några steg närmare de megastjärnor som företräder skönhetsföretagens.

”För att jag är värd det!” viskar vi till vår spegelbild.

Nu överväger Konsumentverket att dra två företag inför domstol för vilseledande marknadsföring. Man kommer nämligen inte att se tio år yngre ut bara för att man använder Lancôme, Loreal eller Vichy. Vem är förvånad?

Jag hoppas KO vinner. Jag vill slippa höra reklam med löften som inte kan hållas och tramsiga referenser till ”vetenskapliga” resultat på vitamininstitutet i Schweiz.

Däremot hyser jag inga förhoppningar om att det ska påverka försäljningen av alla dessa mirakelkrämer (de är i alla fall mirakeldyra: det krävs ett mirakel för att ha råd).

Innerst inne vet vi att vi lika gärna kan smörja med smör. Men det blir ingen vardagsflärd med ett Bregottpaket i badrummet.

Så Penelope Cruz kan fortsätta köra sitt budskap om att vi är värda det bästa och få kvinnor att som i trance rusa fram till taxfreehyllarna på flygplatsen och köpa sig inbillad skönhet på burk.

Människan är en märklig varelse.