”Äkta” Britney ska hjälpa unga tjejer

Publicerad 2011-10-04

Bilder på stjärnan används i kampanj om kroppsideal

Bilder på en halvnaken oretuscherad, Britney Spears ska göra brittiska ungdomar mer kroppsmedvetna.

–  Idoler är de som är fantastiska i barnets värld, säger barnpsykolog Anne Stensberger.

Popstjärnan Britney Spears lånar ut oretuscherade reklambilder till den brittiska regeringen. Genom den ideella organisationen Media smart driver de kampanjen Body Confidence och bilderna på den ”äkta” Britney ska användas för att göra barn mellan sju och elva år gamla medvetna om att det de kroppsideal de ser i media och reklam inte alltid är helt sanningsenliga.

Kroppsmedvetna i elvaårsåldern

Redan 2010 poserade Britney i rosa baddräkt och bikini för ett brittiskt klädmärke och släppte sedan både de retuscherade bilderna och de något mer verklighetstrogna originalen till pressen. Samma bilder används nu i kroppskampanjen, en kampanj som barnpsykolog Anne Stensberger tror kan ha en verkligt positiv effekt.

– Det låter som en kampanj mitt i prick. Barn ser upp till sina idoler och kring elvaårsåldern börjar de också bli kroppsmedvetna.

Spelar viktig roll

Tjejer blir generellt medvetna om sin och andras kroppar tidigare än killar som sällan börjar notera sådant före 14 -årsåldern, menar Anne Stensberger. Kändisar och idoler spelar en väldigt viktig roll när det kommer till just kroppsideal hos barn och unga.

– Det är förrädiskt med kändisar som tillexempel Victoria Beckham som är alldeles vansinnigt smal. Vad som är normalt spelar inte så stor roll för ett barn eller en ung tonåring, de vill bli som sina idoler i alla fall.

Att se att inte ens idolerna är "perfekta" kan ha stor betydelse för barnets kroppsuppfattning.

– Jag tror mycket väl att den här kampanjen kan ha effekt, säger Anne Stensberger.

Stjärnor tar ställning

Flera stjärnor har den senaste tiden valt att ta ställning mot allt för tillrättalagda skönhetsideal. I höstas gick skådespelerskorna Kate Winslet, Emma Thompson och Rachel Weisz ut med att de bildat en grupp för att propagera mot skönhetsoperationer.

– Idolen är viktig, särskilt när barnen är mindre. Förnuftsmässiga argument från föräldrar och omgivning biter inte särskilt bra förrän barnen är i femtonårsåldern. Föräldrar kan faktiskt inte göra så mycket fram tills dess.

– Filmstjärnor och idoler är de som är fantastiska i barnets värld och de har stor makt att påverka åt rätt håll, säger Anne Stensberger.

Källor: Resumé.se, Channel 4 news, Daily mail