Ragga – med reklamspråk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-06

28 singlar fick proffshjälp med sina nätprofiler

Träffa rätt - inte många Att få många svar är inget självändamål när man nätdejtar – det är att locka rätt person som gäller.

Singlarna är för dåliga på att beskriva sig själva.

Därför tar en av Sveriges största dejtingsajter hjälp av proffs – ett gäng blivande copywriter.

– Det gäller att bättre kunna sticka ut. Man vill ju fånga rätt person, säger Hanna Bergholm, marknadschef på Match.com.

28 medlemmar på dejtingsajten har fått sina profiltexter omskrivna av copywriter-elever på Berghs School of Communication. Idén fick Hanna Bergholm efter att ha sett hur svårt det är för många av medlemmarna att beskriva sig själva.

– Du kan vara hur duktig som helst på att skriva, men ändå uppleva att det är svårt att skriva om dig själv, säger hon.

Det vanligaste felet är enligt henne att texten är alltför allmänt hållen.

– Är det en tjej så är hon nästan alltid glad och utåtriktad och gillar att umgås med vänner och resa, säger Hanna Bergholm.

Ett annat fel är att man skriver om vad man söker – men glömmer att berätta om sig själv.

Inte många – utan rätt person

Ytterligare andra lever kvar i det kortfattade språket från tidningarnas gamla kontaktannonssidor – trots att det på dejtingsajterna finns plats att sväva ut lite mer.

– Det här handlar inte om kvantitet, om att få så många svar som möjligt, utan om att få kontakt med rätt person. Vissa har skrivit jättebra profiler men som drar in personer som inte stämmer överens med det man söker, säger Hanna Bergholm.

Genom intervjuer och ibland personliga möten har Berghs-eleverna skrivit om profiltexterna. Sedan har det varit upp till singlarna att välja om de vill ha texten på sin profilsida eller ej. Enligt Hanna Bergholm har de flesta varit väldigt nöjda efter de cirka två veckor som gått. Så småningom kommer de att följa upp vilket utfall försöket har gett.

Är det inte lite fusk att inte skriva sin profiltext själv?

– Absolut inte. Det är fascinerande att se hur dåliga svenskarna är på att framhäva sig själva. Jag tror att det här kommer bli än mer vanligt framöver, vi kommer helt enkelt behöva sådana här tjänster.