Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Titta, nu slukar vi serierna i ett nafs

Publicerad 2014-01-10

Nätet har förändrat vårt tv-tittande - men än lever tablån

Ägnar du dig åt ”binge watching”, att sträcktitta på serier, eller föredrar du att vänta tills en dokumentär dyker upp i tablån?

Minns du när man fick vänta i en vecka på nästa avsnitt i den där jättespännande tv-serien?

Nu slukar allt fler hela serier i ett sträck.

Det är nätet som förändrat våra vanor.

- Men den traditionella tv:n lever länge till, lovar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

"Binge watching" - att sträckkolla serier på nätet - blev ett av 2013 års hetaste ord.

Sedan 2010 har svenskarnas tv-tittandet successivt minskat till förmån för streaming- och video on demand-tjänster på nätet. Bara det senaste året har tittartiden sjunkit med fem minuter, från 161 till 156 minuter per dag och person.

”Tv:n spelar fortfarande en viktig roll”

Men trots att allt fler tittare flyr ut på nätet kommer vi inte överge våra gamla "tv-apparater." Fredagsmyset är inte på väg att gå i graven, enligt Marie Nilsson.

- Tv:n spelar fortfarande en viktig roll i människors liv. Bland personer över 65 år har tittartiden till och med ökat. Däremot kan man konstatera att skärmvärlden förändrats och att allt fler svenska hushåll skaffar abonnemang på så kallade video on demand- tjänster för att få tillgång till film och serier över nätet.

Det är framför allt den yngre målgruppen som hakat på den nya tittartrenden. Och det är med dem i åtanke som ordet "binge watching" myntats. Nättjänster som Netflix, där alla avsnitt i en serie läggs ut samtidigt, hör till favoriterna.

Allra störst är Youtube.

- Klippen där drar mest publik, helt klart, men tittartiden är såklart längre på tjänster som visar hela serier, säger Marie Nilsson.

4 typer av tittare - vem är du?

Netflixaren

Bunkrar upp med chips och cola och glor på "House of cards" tills ögonen blöder. En riktig ”bingewatcher”, som redan sett säsong tre av ”Girls” när tablåtittaren precis fastnat i första säsongen på SVT.

Den amerikanska streamingsajten Netflix är som julafton varje dag. Förutom egenproducerade, beroendeframkallande serier - finns en uppsjö filmer som förr bara gick att få tag på i videobutikerna. Netflixaren kan varva sitt ”Orange is the new black”-begär med klassiskt filmtittande i all oändlighet. Före streamingtjänsterna var netflixaren fildelare och en hejare på att ladda ner serier.

Finsmakaren

Är svårflirtad och väljer med omsorg. Har sina tv-favoriter som inte får missas men ägnar inte onödig tid framför lättsvalda reality-serier. Nyheter och dokumentärer hör till favoriterna. Planerar ofta sitt tv-tittande i förväg, stänger av telefonen och avbokar eventuella aktiviteter till förmån för en välgjord dokumentär om pingviners liv i södra polarområdet. Läser gärna på om det tilltänka programmet innan för att vara säker på att det håller måttet. Missar finsmakaren ett viktigt program sätter hon sig vid datorn och letar upp det på någon av playtjänsterna. Finsmakaren kan även använda sin digitalbox eller inspelningsbara dvd för att säkra ett avsnitt av ”Babel”.

Tablåslaven

Klassisk tv-tittare som tittar på program i realtid. Följer gärna serier - men väntar glatt en vecka på nästa ”Real housewives of New Jersey” och har koll på exakt dag och tidpunkt för serierna. Det är till och med lite härligt att gå och vara förväntansfull inför ”Solsidan”.

Tablåslaven är lite av allätare och har både superkoll på när nästa omgång av ”Idol” drar i gång och kan slötitta på kriminalserierna som råkar rulla just då.

Särskilt förtjusta är de dock i svenska 80-talsserier som "Skärgårdsdoktorn".

Sociala tittaren

Bjuder in kompisar och gör tv-tittandet till en social tillställning. Vad som visas är inte så intressant - det viktiga är sammanhanget runt omkring. Fredagsmys med "Let's dance” eller ”På spåret” är en favorit liksom årets självklara höjdpunkt: Melodifestivalen, då den sociala tittaren gärna bjuder in till fest.

Till skillnad från netflixaren blir det aldrig något slötittande i ensamhet.  Om det - mot all förmodan - skulle bli ensamt i soffan en kväll involverar sig den sociala tittaren i Twitterdiskussioner och statusuppdaterar på Facebook om sina åsikter om tolkningarna i ”Så mycket bättre”.

4 procent betalar för tv via nätet

Svenska tv-tittare betalar ungefär tretton miljarder kronor i licenser och betaltv-avgifter per år. Det är fem gånger så mycket som för 20 år sedan, när tv-monopolet avvecklades.

Svenskarnas medieanvändning är drygt 6 timmar per dag. Tv-tittandet upptar fortsatt störst del av tidskakan oavsett ålder, kön och socialgrupp – 26 procent.

Kvinnor är större tv-konsumenter än män. En genomsnittlig dag spenderar de runt 20 minuter mer framför tv:n än män.

Konsumentbaserade program som ”Idol”, ”Let's dance” och debattprogram hör till favoriterna när svensken tittar på traditionell tv.

Hösten 2013 tittade 30 procent av svenskarna på internetdistribuerad tv, för 2012 var samma siffra 20 procent.

Fyra procent av svenskarna prenumererade på video on demand-tjänster (t ex Netflix, Viaplay och Tv 4 play premium) under 2012. Ett år senare hade den siffran stigit till 15 procent.

Källa: Mediavision, MMS, Nordicom.