Läsarna: H&M luras
Publicerad 2011-12-05
H&M:s datortecknade fejk-kroppar upprör.
40 procent av Aftonbladets läsare känner sig lurade av klädjätten.
– Det var inte vår avsikt, säger Håcan Andersson, H&M:s presskontakt.
I går skrev Aftonbladet om H&M:s overkliga modeller. Kropparna är hundra procent fejk, ritade i en dator. Därefter har ansiktsbilder klistrats på kroppen.
Absurda ideal
På nätet rasade många över de absurda ideal där inte riktiga kroppar duger – inte ens de välsvarvade modellsmala kropparna.
På Aftonbladets sajt upplevde 40 procent, av nästan 17 000 röster, att de blivit lurade av klädjätten.
– Naturligtvis är det tråkigt om många av Aftonbladets läsare känner sig lurade, det har aldrig varit vår avsikt. Är det så får vi i framtiden vara tydligare med hur vi visar våra plagg i vår shop online, säger Håcan Andersson.
Är det här alltså något ni ska ta upp och diskutera nu?
– Det blir i sådana fall en intern diskussion vi får ta.
H&M uppger att de använder datorkropparna för att kunna visa fler plagg på hemsidan och dessutom visa dem i olika vinklar.
Går inte det med riktiga modellkroppar?
– Det här är bara ett enklare förfarande för oss att visa fler plagg.
Färre modelljobb
För modellbranschen kan datorkropparna få en kraftig inverkan – med risk för betydligt färre jobbtillfällen.
”Modellmamman” Mika Kjellberg på agenturen Mikas har börjat se över vad det kan innebära.
– Vi har märkt av det på senare tid. Än så länge har vi bara observerat fenomenet, men det är klart att man börjar tänka på hur det kan påverka, säger hon.