Reklamfilm var diskriminerande

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-24

Nicorettefilm fälld för sexistisk jargong

En reklamfilm för nikotintuggummin från Nicorette har fällts av ERK, Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam.

Filmen framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt, skriver ERK i sitt uttalande.

I reklamfilmen, som visats på tv, kommer en ung kvinna gående på en gata. Hon får syn på två äldre män som sitter på en parkbänk. När hon ser att en av männen tuggar nikotintuggummi, böjer hon sig över honom och kysser honom samt tar hans tuggummi.

Schablonisering

Läkemedelsföretaget McNeil Sweden AB, som står bakom Nicorette, uppger för ERK att syftet med reklamfilmen var att på ett humoristiskt sätt visa att nikotintuggummi smakar gott.

Att anslaget är humoristiskt spelar dock ingen roll, anser ERK. Rådet skriver att filmen ”anspelar på en sexistisk jargong innebärande att unga kvinnor använder sex för att få vad de vill ha, i detta fall ett tuggummi. Detta är en schablonisering som framställer kvinnor på ett nervärderande sätt, som är kränkande”.

Blivit hårdare

Även Hobbex har fällts för könsdiskriminerande reklam. I Hobbexkatalogen marknadsförs ett och samma måleripaket på helt olika sätt för flickor och pojkar: flickornas med en prinsesskrona, hjärtna och blommor, och pojkarnas med dödskallar och fladdermöss.

– Reklamen bygger på uppfattningen att pojkar och flickor inte kan eller bör uppskatta samma leksaker. När det gäller den typen av schablonbilder har vi nog blivit lite hårdare i våra bedömningar genom åren, säger Jan Fager, ERK:s sekreterare, till TT.