Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

”Det roligaste är kidsens självklara tips till vuxna”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-06

Terri Eriksson: ”Lätt för barn att tänka ut men svår för leksaksjättarna att förstå”

Terri Herrera Eriksson är Wendela-krönikör.

Here we go again. Så här på hösten dräller det in leksakskataloger inför julshoppingen.

Plötsligt är de överallt, trots att det står "Ingen reklam!" på ytterdörren. Sen är debatten tveklöst igång.

Varje år är katalogerna precis likadana: obegripligt övertydligt uppdelade för killar respektive tjejer.

Jag läste någonstans att uppdelningen mellan kill- och tjejleksaker är starkare i vi-snackar-genus-och-är-jämställda-Sverige än i resten av Europa.

Så måste det vara. Det kan ju inte vara mer uppdelat. Det är en praktisk omöjlighet.

de blå och svarta sidorna: aktiva, busiga killar som leker med obegripliga leksaker: ”Tomb trap-lekset som levereras med Rev-ups speed shifter-fordon.”

På de rosa sidorna: prinsessflickor som sitter och leker snällt med Barbiedockor.

”Redo för lite action? Barbie och hennes kompisar håller på att göra sig redo för en modevisning. De är helcoola! /…/ För att vara säkra på att hålla stilen kör de en läcker Ferrari.”

Eller:

”Barbie, Westley och Chelsea är tre trendiga väninnor som flyttat till storstaden, där de verkligen släpper loss. Här får de snabbt en ny väninna, Nolee, som blir upptagen i gruppen. Väninnorna är alltid med där det händer, och de älskar att roa sig, shoppa och festa. Här träffar de några justa killar, Ellis, River, Hudson och Sutton – men vem är det som flirtar med vem?”

Det skulle kunna vara en presentation för teveprogram som Sex and the City eller Desperate Housewives, men beskriver alltså dockor för flickor under tio år.

Jajamensan, leksakskatalogerna håller stilen år efter år. De gör småbarn medvetna om riktiga värden i livet; action, explosioner, modelljobb, coolhet och märkesfixering.

Och vem i all världen skriver de otroligt fula texterna? Det är bilar som ”rockar fett” och dockor som har ”häftiga dräkter i trendiga färger”.

Skjut skribenten!

Nu börjar till och med ungarna reagera. Klass 6 i Gustavslundskolan i Växjö anmälde Toys R Us leksakskatalog – och fick rätt.

Det roligaste är kidsens självklara tips till vuxenvärlden: ha samma bakgrundsfärger och låt både killar och tjejer leka med exempelvis bilar på bilderna.

Lätt för barn att tänka ut – uppenbarligen svårt för leksaksjättarna att förstå.

Kanske dags att ändra sig?

Följ ämnen i artikeln