Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

”Enskilda förskolor brinner för våra barn”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-12

Här svarar Stockholms Enskilda Förskolors Ideella Förening på artiklarna om fri etableringsrätt

Personalen på enskilt drivna förskolor trivs bättre på sina arbetsplatser och har större möjlighet att påverka sitt arbete.

Det skriver Hella Westerberg, kanslichef på SEFIF, Stockholms Enskilda Förskolors Ideella Förening, i en replik på tidigare publicerade artiklar om fri etableringssrätt för förskolor.

Svar på Terri Herrera Eriksson krönika ”Ska vem som helst få öppna dagis?” och Lisa Olssons artikel ”Låt inte vem som helst öppna förskola” i Wendela/Aftonbladet.

I Stockholms stad drivs 35 % av förskolorna som enskilt drivna, i flera av kranskommunerna är det många gånger mer än 50 % enskilt drivna förskolor. Om verkligheten såg ut som beskrivs i artikeln skulle det vara betydligt färre. Det finns ingen annan skattefinansierad verksamhet som har så nöjda brukare som förskolan. Enligt USK:s brukarundersökning av förskolan i Stockholms stad 2008 visar att

”den enskilt drivna fö rskoleverksamheten får något positivare föräldraomdömen i nästan alla avseende än den kommunalt drivna. Särskilt märkbara är skillnaderna ifråga om tillfredställelsen med barngruppernas storlek och personaltätheten”.

Det går också att läsa att

”Föräldrarna vid de enskilda förskolorna/familjedaghemmen är också betydligt mer nöjda med hur genomtänkt och välplanerat arbetet med barnen är och med hur personalen uppmärksammar varje enskilt barn.”

Enkäten har besvarats av 15 000 förskoleföräldrar i Stockholms stad. Varför ta bort det alternativ som föräldrar är mest nöjda med? För att gå tillbaks till de förskolor som föräldrarna inte är lika nöjda med?

I SKL:s rapport ”Öppna jämförelser – grundskolan 2009” visar att det är medarbetaren som är en viktig framgångsfaktor, inte driftsform eller ekonomiska resurser. Andra undersökningar har visat att personalen på de enskilt drivna förskolorna trivs bättre på sina arbetsplatser än sina kollegor i de kommunala förskolorna och att de har större möjligheter att påverka sitt arbete.

I Stockholms Stads inspektörers årsrapport 2007/2008 kan man läsa om vissa förbättringsområden på förskolorna, kommunal som enskild. Självklart ska alla förskolor uppfylla kvalitetskrav som att verksamheten bedrivs utifrån läroplanen, att det finns pedagogisk utbildad personal, att säkerhetsrutiner följs m.m. vilket kommunernas inspektörer ska säkerhetsställa. Till skillnad från en kommunal förskola kan en enskild förskola inte gå med ett minusresultat, acceptera för höga hyror eller fortsätta fast inga barn väljer förskolan, då måste den lägga ner. Det finns förskolor som inte lever upp till kraven, oavsett om det är ett privat företag eller kommunen som är huvudman, men det finns ingen anledning att dra vare sig enskilda eller kommunala förskolor över samma kam. Det är lika lätt eller svårt att ta reda på om förskolan har bytt personal fyra gånger på ett år oavsett om den är kommunal eller enskild. Vilken garantistämpel ger kommunen som inte den enskilda kan ge?

Enskilda förskolor drivs av kompetenta och driftiga pedagoger som brinner för att ge framtidens barn en bra start i livet. Vi föräldrar ska använda vår konsumentkraft och välja den förskola som vi har störst förtroende för. Visst tar det lite tid att läsa om och besöka förskolorna, men när man nu ska lämna över det käraste man har, sina barn, till främmande människor så kanske det trots allt är värt att lägga lite extra möda på det?

Hella Westerberg