I år är påklätt H&M-modellen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-11-16

Bryter sin tradition med bara brudar till jul

Det blir inga avklädda H&M-modeller till jul.

Klädjätten skippar sin underklädeskampanj.

- Bra. Det har varit för mycket kött till jul, säger Gudrun Schyman.

I år satsar Hennes på hela familjen och betydligt mer påklätt än vad vi är vana vid.

Under 13 år har H&M kört sin julkampanj med kända halvnakna modeller på stora affischer.

Stjärnor som Claudia Schiffer, Kylie Minouge och Naomi Campbell har varit med. Anna Nicole Smith orsakade trafikkaos när hon visade klädkedjans underkläder 1993.

Något nytt

Men nu är det slut med det avklädda. Åtminstone tillfälligt.

- Vi kände att det var dags att hitta på något nytt i år och överraska våra kunder, säger Annacarin Björne, pressansvarig på H&M.

Kampanjerna har ofta kritiserats för att vara kvinnoexploaterande. Förra året uppmanade flera feminister, bland andra förre vänsterledaren Gudrun Schyman, till bojkott av H&M. Underklädeskampanjerna ansågs objektifiera kvinnor och sexualisera det offentliga rummet.

- H&M har kanske tagit intryck av den kritik som kommer varje år och förstått att de måste ändra sig om de ska behålla sina kunder, säger hon.

Kan komma igen

H&M förnekar att det skulle ligga några moraliska tankar bakom beslutet.

- I år har vi valt att lyfta fram vår Karl Lagerfeld-kollektion. Men det finns inget som säger att vi inte kommer att ha underklädeskampanjer i framtiden, säger hon.

En julkampanj blir det i alla fall för H&M. Nästa lördag börjar affischeringen.

Fast den här gången blir det påklätt. Redan i morgon presenteras en julkatalog där det visas allt från stickat till just underkläder. Men i katalogen ligger trosorna utlagda på ett bord och pryder inga modeller.

Så har det sett ut på reklamskyltarna

Karin Östman