Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Smink eller aktier – det beror på ditt kön

Publicerad 2014-03-13

... men ekonomen Filip, 27, valde kosmetika efter högskoleexamen

Älskar sitt jobb Få män med högskoleutbildning söker till smink- och modebranschen. Ekonomen Filip Lundquist tycker att det är synd. Själv älskar han sitt jobb på sminkkoncernen L´Oreal.

Smink eller aktier? Det beror på vem du frågar.

Kvinnliga ekonomistudenter drömmer om att jobba med skönhet – medan deras manliga kurskamrater föredrar kapitalförvaltning och värdepapper.

Det visar årets Företagsbarometer.

Studenters drömyrken skiljer sig åt – beroende på kön.

Filip Lundquist, 27, key account manager med en master i ekonomi, jobbar på kosmetikakoncernen L'Oreal, ett av de företag som främst lockar kvinnliga studenter.

– Ungefär 65 procent av alla anställda här är kvinnor. Jag tror att de söker sig hit för att de har en annan relation till varumärket än vad män har.

Enligt Företagsbarometer finns L'Oreal med bland tjejernas topp sju – men på killarnas lista hamnar företaget först på 98:onde plats.

Omvänt vill killarna jobba på multinationella investmentbanken Goldman Sachs, vilket inte alls faller tjejerna i smaken.

”Produkten inte det viktiga”

Filip Lundquist, som trivs på jobbet, hade inga särskilda preferenser när han gav sig ut på arbetsmarknaden.

– Jag visste att jag ville jobba på ett större internationellt företag, där man tar vara på talanger och där det finns goda utvecklingsmöjligheter. Produkterna i sig är inte det viktiga, säger han.

Enligt jämställdhetsexperten Pernilla Alexandersson handlar studenternas val ofta om tradition och förebilder.

– Kvinnor och män kopplar ihop sig med olika begrepp när de söker jobb. Det här beror delvis på att vi har så många yrkesarbetande kvinnor i Sverige och att vissa yrken av den anledningen är kodade efter kön, exempelvis skönhet, vård, omsorg.

”50 år kvar”

Pernilla Alexandersson menar att Sverige har en av världens mest könssegregerade arbetsmarknader och att företag måste arbeta aktivt med attityder – exempelvis genom uppsökande verksamhet och genom att lyfta fram förebilder – för att attrahera nya målgrupper.

Hur många år kommer det att ta innan manliga och kvinnliga studenter vill arbeta inom samma typer av företag?

–Jag gissar att vi har en bit kvar innan vi är där. Det rör sig nog om minst 50 år.

Så väljer ingenjörer och ekonomer

Exempel på företag som lockar kvinnliga studenter

Ekonomi:

• L´Oréal Group (nr 7 för kvinnor, nr 98 för män)

Teknik civilingenjörer:

• Hennes & Mauritz (nr 10 för kvinnor, nr 45 för män)

Teknik högskoleingenjörer:

• Hennes & Mauritz (nr 9 för kvinnor, nr 87 för män)

Exempel på företag som lockar män

Ekonomi:

• Goldman Sachs (nr 2 för män, nr 50 för kvinnor)

Teknik civilingenjörer:

• Saab Defense & Security (nr 5 för män, nr 26 för kvinnor)

Teknik högskoleingenjörer:

• ABB (nr 5 för män, nr 24 för kvinnor)

Källa: Universums företagsbarometer 2014. Universums företagsbarometer är en årlig undersökning där studenter från 30 universitet och högskolor rankar sin drömarbetsgivare. I årets undersökning deltog 15 336 studenter.