RO: De framställs som rena sexobjekt

Uppdaterad 2011-06-22 | Publicerad 2011-04-11

Jack & Jones jackreklam fälls för könsdiskriminering

Han jagas av kvinnor – till och med i simbassängen – och känner sig utnyttjad.

Nu fälls Jack & Jones jackreklam för att den är könsdiskriminerande.

– En humoristisk skildring av mannens popularitet, hävdar företaget.

Livet är hårt för den unga mannen i Jack & Jones reklamfilm. Vart han än går förföljs han av unga kvinnor.

– Ibland känner jag mig så smutsig. De ser mig inte som den jag är. De ser mig som någon sorts... leksak. Ibland vill jag bara att någon ska hålla om mig i natten. Vad hände med romantiska middagar? (…) Kvinnor är grisar, säger mannen i reklamfilmen som ska lansera företagets nya jackkollektion.

”Leker med stereotyper”

Reklamen har anmälts till Reklamombudsmannen för att vara sexistisk.

Företaget har svarat att filmen leker med den stereotypa föreställningen om män som bara tänker på kvinnor.

Mannen utmålas på ett humoristiskt sätt som sexsymbol.

Men reklamombudsmannen väljer att gå på anmälarens linje och fäller filmen.

”Framställs som rena sexobjekt”

– Mannen i filmen framställs som ett rent sexobjekt och en tydlig koppling till de marknadsförda jackorna saknas. Nämnden anser därför att framställningen av mannen kan anses kränkande. Härtill har de kvinnor som filmen visar inte någon koppling alls till de marknadsförda jackorna. Många av kvinnorna framställs genom klädsel, miljöer och poser som rena sexobjekt på ett sätt som, även det, kan anses kränkande, skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd.