Globen blev ett rosa bröst

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-10-01

Lyser rosa hela oktober

Rosa band, rosa fotbollsdräkter – och en rosa glob.

Det ska synas att Rosa bandet-kampanjen har dragit igång.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår under hela oktober. Syftet är att öka medvetenheten om bröstcancer och samla in pengar till forskning. Årets mål är högt satt – 42 miljoner kronor hoppas Cancerfonden få in.

Ett av de mer spektakulära inslagen i kampanjen är att färga Globen rosa. Förra året fick kronprinsessan Victoria den äran, i år var det socialminister Göran Hägglunds (kd) tur.

Rosa bröst

– Även om vi som politiker ibland frestas att tro att politik är lösningen på alla problem, så kan den inte göra allt. Somliga lever i villfarelsen att offentlig sektor har monopol på empati och medmänsklighet. Det är fel. Cancerfonden är ett lysande exempel på hur fel den föreställningen är. Alla goda initiativ behöver förenas i kampen mot cancer, sade Göran Hägglund innan han tryckte på knappen.

När ljusen tändes hade Stockholm fått ett nytt landmärke – ett rosa bröst.

Sydneys operahus också rosa

Stockholmarna är dock inte ensamma om att färga sina byggnader rosa. Förra året lystes monument över hela världen upp som ett led i kosmetikajätten Estée Lauders Breast Cancer Awareness Campaign, som genomfördes till förmån för The Breast Cancer Research Foundation i New York. Evelyn Lauder, Estée Lauders vice vd, var med och grundade Rosa Bandet 1991.

Bland byggnaderna som då blev rosa fanns bland andra operahuset i Sydney och Nan Pu-bron i Kina.

Till Cancerfonden: