Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Skvallrig frisör?

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-19

Bonus hjälper dig hantera både tjatter och tystnad

Risigt hår efter semestern? Frisörstolen nästa? Det är stället där din sociala förmåga sätts på prov.

Alla har vi varit där någon gång. Du blir antingen så besvärad av din frisörs tystnad att du själv babblar på som ett skenande ånglok. Eller så svarar du artigt men besvärat på frågor rörande ditt pms och din inkomst.

Hur ska man egentligen tackla det? Sofia Larsson, journalist och författare till Moderna Etikettboken, tycker att det viktigt att båda känner sig bekväma.

– Människor har olika behov av att prata. Ingen kan kräva att du ska vara privat. Du köper en tjänst – och det är inte samtalsterapi, menar Sofia.

Våga ställ krav

Blir man nöjd går man tillbaka till samma frisör igen. Inte sällan blir kund och frisör bekanta och samtalsämnena mer privata.

– Det är okej att diskutera mer personliga saker om båda gillar det. Men var inte rädd för att ställa krav, så länge de är rimliga. Du kan be om att få en lugn stund, men inte om att frisören ska berätta om sin skilsmässa, säger Sofia Larsson.

Som kund ska man inte glömma att frisören är en företagare och därmed vill att du kommer tillbaka.

Pinsamt varje gång

Någon som inte känt att frisören läst av situationen är Magdalena, 29. Hennes frisör delar gärna med sig av sitt sexliv, vad hon och maken bråkar om och hennes politiska åsikter.

– När hon redogör för hur och när hon har sex med sin man blir jag chockerad. Det är pinsamt för alla i salongen. Jag är hemskt generad varje gång. Men hon klipper som en gudinna, så jag får stå ut, berättar Magdalena.

Pratkvarn eller tystlåten – så hanterar du din frisör

Bonus presenterar frisörtyperna – och hur du hanterar dem.

Sofia Larsson, modern vett och etikett-vetare, ger dig tipsen.

Pia Pratkvarnen

Pratkvarnen Pias mun går i ett. Är det inte väder och vind som avhandlas diskuteras Kicki Danielsons vikt eller om det inte har hänt något med smaken på Mamma Scans köttbullar.

SOFIA: Det här kan vara svårt, särskilt om det är en frisör man gått till länge. Ett mönster kan ha etablerat sig, där man fått veta allt om familj och sysslingar. Gör en skenmanöver. Ta med dig mp3-spelaren och säg att du lyssnar på en talbok som är galet spännande. Sen får du sitta där i fred. Om ljudet är på eller ej är upp till dig!

Tystlåtna Torsten

Tystlåtna Torsten ger korta ja och nej-svar, nobbar dina försök till konversation och sprider en pinsam tystnad omkring sig.

SOFIA: Om frisören svarar kort kan det vara för att hon eller han är engagerad i sitt arbete – och det ska man ju vara glad för. Är frisören besvärad av ditt prat babblar du antagligen på alldeles för mycket. Du gör bäst i att dämpa dig och spara snacket till dina bekanta.

Urban Utfrågaren

Utfrågaren Urban vill veta allt. Var du växte upp, vad din mamma heter, vad din sambo jobbar med, din årsinkomst, din första klassföreståndares namn, dina toalettvanor...

SOFIA: Självklart behöver man inte dela med sig av något man inte vill. Du är kund och betalar för att få ditt hår skött – inte en utfrågning. Svara kort och hoppas att frisören känner av läget. Om inte – byt frisör.

Intima Isabella

Intima Isabella berättar vitt och brett – men framförallt högt – om hennes senaste one-night-stand. Hon kan varmt rekommendera salongen som gjorde hennes brasilianska vaxning. Av någon anledning vet du också att hennes senaste sambo tyckte att piskor hottade upp helgsexet.

SOFIA: Be att få en tidning och läs den med stort intresse. Kör samma metod som vid andra oönskade frisörsamtal, svara kort och ointresserat. Vänta tills frisören tröttnar. Tycker ni däremot båda att det är roligt finns det inget hinder. Övriga frisörer och kunder i salongen är ofta så uppe i sina egna diskussioner och arbetsuppgifter, så man riskerar inte att genera dem.

Provocerande Petra

Provocerande Petra har starka åsikter om det mesta – och sprider dem gärna. Hon klagar på makthavarna, har många argument för dödsstraff och droppar ofta icke politiskt korrekta kommentarer om allt från barn till förtidspensionärer.

SOFIA: Först och främst: frisören borde självklart inte använda sina kunder som ofrivilliga deltagare i dennes personliga trashtalkshow. Det är okej att hugga tillbaka, det tyder på civilkurage. Samtidigt är det kanske svårt att vara tuff när någon har en sax – inte mot strupen men väl mot håret. Du kan alltid säga ett neutralt: ”Jag håller inte med dig och känner inte för att diskutera frågan.”

... och hur är egentligen kändisfrisörerna?

Johan Hellström, VD och frisör på Björn Axén

– För mig är det viktigt att min kund styr samtalet. Jag kan vara den tystlåtna typen, men även bli intim med kunder man haft länge. Men jag vägrar att skvallra.

Zübeyde Simsek, frisör på Hunky Dolls

– Jag är inte någon av typerna. Kunden får styra samtalet. Jag kan vara en riktig pratkvarn om kunden är det. Kunden äger mig för den tiden han eller hon betalar.

Mirre Hammarling, frisör på Mirres

– Jag liknar mest pratkvarnen Pia. Jag brukar skoja och säga att om man vill ha den tystlåtna typen blir man inte långvarig hos mig, haha.