Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

”Fria leken främjar könsstereotyperna”

Publicerad 2011-05-19

Debattören Ingemar Gens: ”Den fria leken är nästan fånigt hyllad”

I barns fria lek finns grogrund för mobbing.
Den befäster dessutom gamla könsroller.
– Den fria leken är nästan fånigt hyllad, säger Ingemar Gens, debattör och jämställdhetsexpert till Svenska Dagbladet.

Den goda barndomen förknippas ofta med den fria leken, fjärran från vuxnas pekpinnar.
I förskolevärlden är den fria leken ofta schemalagd – och tänkt som en tid då barnen ska få välja själv, i konstrast till de uppstyrda aktiviteterna.

”Oskrivna regler och traditioner”

Ingemar Gens, debattör och jämställdhetsexpert, tycker dock att den fria leken är överskattad.
– Den är nästan fånigt hyllad, säger han till Svenska Dagbladet.
Han menar att den egentligen inte är så fri – utan istället rymmer en mängd oskrivna regler och traditioner.
– Barn härmar ju samhället och tvingar in sig i olika roller som de sedan övar sig på. Den fria leken är också ofta uteslutande. Barnen har hårda regler om vem som får göra vad och vem som passar att vara med. Den fria leken är ofta väldigt stereotyp, säger Ingemar Gens.

”Styr lekandet”

Istället för att se barnens oreglerade lek som en chans för den vuxna att få vara för sig själv ett tag, menar han att man som förälder eller förskolepersonal bör engagera sig i leken.
– Styr man lekandet så kan det bli utvecklande för alla. Alla får vara med och alla får lära sig. Ingen blir mobbad eller ensam. Alla kan få öva sig i att vinna och ta för sig. Eller i konsten att snacka och var mormor bor eller hur känslor känns, säger Ingemar Gens till Svenska Dagbladet.

Wendela.se

Följ ämnen i artikeln