Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ragnar, Ragna

Tuggar in kunskapen med tuggummi

Uppdaterad 2011-10-07 | Publicerad 2011-10-06

Lärarnas riksförbund: Vi är kränkta

Eleverna på Parkskolan tuggar tuggummi för att öka koncentration och prestationsförmåga.

Det hävdar skolans rektor – men får mothugg:

– Detta är oseriöst och kränkande för lärarkåren, säger Metta Fjellkner på Lärarnas Riksförbund.

Vissa studier pekar på att vakenhetsgraden ökar för den som låter käkarna arbeta.

Det har Parkskolan i Älvsbyn i Norrbotten tagit fasta på.

I vissa mellanstadieklasser tillåts tuggummituggande på lektionerna. Det anses stimulera inlärningen.

– Jag tuggar kanske fem, sex tuggummi varje dag i skolan, under nästan alla lektioner, men inte under lektionen innan lunchen, säger Anna Ljuslinder, som går i femman.

– Jag tuggar alltid tuggummi när det är matte och teknik. Man blir mer koncentrerad då, annars sitter jag och pratar och hör inte vad läraren säger, säger hon.

Strikta regler

Nicklas Häggström, rektor för Parkskolan, säger att tuggumibeslutet vuxit ur en demokratisk process. Och att det finns klara regler om hur tugget ska skötas.

– Man får inte tugga hur som helst, det ska ske under kontrollerade normer. Inget smaskande, till exempel, säger han.

Ökar prestationen

Forskning visar att Anna Ljuslinder känsla kanske kan förklaras vetenskapligt.

– Det finns studier från England som visar att man presterar bättre om man tuggar tuggummi. I slutet av ett prov, när man börjar bli trött, kan uppmärksamheten och vakenheten skärpas om man tuggar, säger Mats Trulsson, docent vid institutionen för odontologi vid Karolinska institutet, till TT.

Även humöret blir bättre, enligt de engelska studierna.

Förklaringen kan vara ökat blodflödet till hjärnan till följd av att puls och blodtryck höjs när vi tuggar.

Men mer forskning behövs innan tuggandets prestationshöjande effekter kan bekräftas, enligt Mats Trulsson.

"Kränker lärarkåren"

Metta Fjellkner, förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund, är starkt kritisk mot tuggumituggandet i Älvsborgs Parkskola.

– Jag vänder mig starkt emot detta. Det är ett oseriöst sätt att hantera elevernas lärande och fullkomligt ovetenskapligt, säger hon.

Hon betonar att det är viktigare att ha duktiga lärare än tuggummi i skolan.

– Det här är ett sätt att avprofessionalisera lärare. Jag tycker att det är kränkande för lärarkåren, säger hon.